Az Egyesült Államokban már sorra indulnak perek a e-kereskedők ellen, Európában 2025-ben lép életbe az online akadálymentesítésről szóló szigorítás.
A 2021-es év első félévében az USÁ-ban tovább emelkedett a kiskereskedelemmel foglalkozó, 50 millió dollár éves árbevétel alatti e-kereskedők ellen indított akadálymentességi perek száma – állítja a DigitalCommerce360 a UsableNet Inc. kutatásaira hivatkozva.
Az EU-ban is érvénybe lép az új direktíva
Amint arról a témával foglalkozó akadalymentesweb.hu blog is beszámolt a közelmúltban, a 2019-ben elfogadott Európai Akadálymentességi Direktíva értelmében kötelező lesz az Unióban működő webshopok és kereskedelmi mobilalkalmazások akadálymentesítése 2025 június 28-tól. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden olyan e-kereskedő, akinek az éves árbevétele meghaladja a 2 millió eurót, és 10-nél több alkalmazottal rendelkezik, a határidőre köteles elvégezni a felületeinek, az ahhoz kapcsolódó dokumentumoknak és egyéb vizuális anyagainak akadálymentesítését.
Arra a kérdésére, hogy jelenleg a magyar webshopoknak nagyjából mekkora hányada tekinthető megfelelőnek, Szántai Károly, az említett blog szerzője elmondta, hogy tudomása szerint nem készültek ilyen felmérések, de a nagyobb piaci szereplők részéről már érzékelhető egyfajta “mozgolódás” ezen a területen. Az akadálymentesítési szakértő szerint itthon még nem gyakoriak az ilyen jellegű, kifejezetten e-kereskedőket célzó perek, de például elég nagy visszhangja volt 2015-ben annak az esetnek, amikor a Magyar Telekomot panaszolta be egy látássérült ügyfél a korábbi Egyenlő Bánásmód hatóságnál. Ez akár precedensértékű is lehet a jövőre nézve.
A szakember szerint elsősorban az a kérdés, hogy egy meglévő, de nem akadálymentes webshopot kell-e utólag akadály mentesíteni, vagy egy most készülő webshopot kell-e már eleve akadálymentesre megtervezni és kivitelezni.