Napjainkra a gyors, pontos és rugalmas szállítás az ügyfél-elégedettségét és vásárlói hűség elnyerésének egyik kulcsa lett. A csomagküldés minősége alapvetően befolyásolja a webáruházak megítélését, ezért, hogy mindez zökkenőmentes folyamat legyen, a webshopok jellemzően egy erre specializálódott külső szolgáltatót bíznak meg a teljesítéssel. A most hatályba lépett MPL rendelet alapvetően nem változtatta meg ezt a piaci helyzetet, azonban 2024. március 28-tól kötelezővé tette az MPL szállítási lehetőség felkínálását az online értékesítés során.
Mit jelent mindez a webshopok számára és webáruházként hogyan tudunk megfelelni a rendeletben foglaltaknak? Hogyan változtatja meg kézbesítési lehetőségeinket az MPL rendelet és befolyásolja-e azt, hogyan választhatunk csomagküldő szolgáltatót? Egyáltalán, miért fontos a megbízható logisztikai partner egy webshop számára? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.
A csomagküldés szerepe az e-kereskedelemben
A pezsgő e-kereskedelem folyamatosan növekvő kínálatában, a technológiai háttér fejlődése mellett az ügyfelek elvárásai jelentős változásokon mentek át. Nézzük is meg, mire kell figyelnie egy webáruháznak, hogy tartani tudja a lépést a növekvő vásárlói igényekkel!
Hogyan befolyásolja a csomagküldés minősége a webshop sikerét?
A csomagküldés minősége közvetlenül befolyásolja a vásárlói élményt. A késedelmesen vagy sérülten érkező áruk, az elkallódott küldemények pillanatok alatt képesek aláásni a webshoppal szembeni bizalmat. Egy negatív értékelés azonnal érezhető visszaesést eredményezhet a forgalomban, közvetlenül kihatva az online áruház versenyképességére. A csomag sértetlen és pontos kézbesítése tehát a létezés alapvető feltétele.
A gyorsaság terén szintén elég nehéz újat mutatni, hiszen ma már a másnapi kiszállítás is átlagosnak tekinthető, számos webáruház kínál aznapi kézbesítést is. Talán a rugalmasabb szállítási opciók kínálata jelenthet előnyt a versenytársakkal szemben. Például időablak formájában, amikor a vásárló bejelölheti, hány órától hány óráig szeretné megkapni az árut. Hasznos továbbá, ha rugalmasan kezeli a vevői változtatásokat is, például ha később mégsem lenne megfelelő az időintervallum, lehet azon még változtatni.
Miért fontos a megfelelő csomagküldő szolgálat kiválasztása?
A színvonalas csomagküldés megvalósítása komoly logisztikai felkészültséget feltételez, és mivel ez a legtöbb vállalkozás szakmai tevékenységén kívül esik, számos webshop szervezeti ki a feladatot. A logisztikai szolgáltató a csomagolástól a kézbesítésig a folyamat valamennyi részfeladatát magára vállalja, hidat teremtve a webshop és a vásárló között.
Az ügyfél számára pedig a csomag kézhezvétele az online rendelés legjobban várt pillanata, amelynek így kiemelt jelentőség jut a vásárlói élmény szempontjából. Napjaink online vásárlói azt várják el, hogy hasonlóan rövid úton jusson a megrendelt termékhez, mint egy fizikai boltban vásárolva. Például, ha délelőtt megrendeli a munkahelyén, délután már otthonában tudhassa. A csomagolás minősége, a szállítási idő vagy a kézbesítés módja mind hozzájárulnak a márka imázsának építéséhez, a fogyasztói bizalom növeléséhez és az ügyfélkör bővítéséhez.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni csomagküldők kiválasztásánál?
Egy profi szolgáltató a kézbesítéssel járó logisztika minden terhét leveheti a megbízó válláról, hogy partnere kizárólag a vállalkozás fejlesztésére, az ügyfélkör bővítésére koncentrálhasson. Nézzünk is meg néhány praktikus szempontot, amit érdemes mérlegelni a csomagküldő szolgáltató kiválasztása során!
Milyen szolgáltatást vállal?
A minél nagyobb kényelmet, a kézbesítés testreszabhatóságot igénylő ügyfelek előnyben részesítik, ha több felkínált szállítási mód közül választhatnak. A háztól-házig szállítás legkényelmesebb opció, ugyanakkor általában a legdrágább is. A csomagpontra vagy átvevőhelyre küldés olcsóbb, viszont így is optimális megoldás lehet, hiszen a címzett egy számára megfelelő időpontban tudja felvenni a küldeményt. Szinte alapvető követelmény, hogy a szolgáltató valamennyi szállítási módot biztosítsa.
Az egyes csomagküldők belföldi lefedettsége sem azonos, kisebb településekre, ahol nincsenek csomagautomaták, sok cég egyáltalán nem szállít, ezt szintén érdemes szem előtt tartani. A nemzetközi szállítmányozás pedig magasfokú felkészültséget igényel. Nemcsak az adott ország szállítási szabályait és a nemzetközi előírásokat kell ismerni, hanem kezelni kell a bonyolultabb szállítási dokumentációt, valamint kiterjedt nemzetközi kapcsolati háló szükséges az optimális szállítási módok és útvonalak igénybevételéhez.
A kézbesítés gyorsasága, szállítási költségek, árazási struktúrák
A vásárlók gyors, belföldön jellemzően 24-48 órán belüli szállítást várnak el, így az időgaranciának kiemelt figyelmet érdemes fordítani a szolgáltató kiválasztásakor.
A legtöbb csomagküldő honlapján találhatunk csomagdíj-kalkulátort, amely a megadott paraméterek alapján előre kiszámolja a szállítási és a járulékos költségeket. Ugyanakkor egy szerződéses megállapodással rugalmasabb egyedi konstrukciók és árkalkulációk is elérhetőek lehetnek, különösen egy hosszabb távú vagy nagyobb volumenű együttműködés esetén. Fontos, hogy anyagilag előnyös megállapodást kössünk, azonban arra is érdemes figyelni, nehogy a költséghatékonyság a minőség rovására menjen!
Milyen típusú küldemények szállítását vállalja?
Valamennyi szolgáltató megadja azokat az érték- és súlyhatárokat, amely keretek között vállalják a küldemények kézbesítését, valamint egy bizonyos súly felett felárat számíthatnak fel. Nagyobb háztartási gépek fuvarozását például nem vállalja minden csomagküldő cég, akárcsak az építőipari anyagok esetén gyakran alkalmazott raklapos szállítást.
Emellett léteznek korlátozások és tilalmak, amik vonatkozhatnak a hűtést igénylő élelmiszerekre, a gyúlékony anyagokra, az élő állatokra vagy a törékeny csomagokra – ezekről a futárszolgálatok általános szerződési feltételei között érdemes informálódni. Ugyanakkor vannak speciális, például törékeny küldeményekre szakosodott vállalkozások is, ahol az árutovábbítás teljes folyamatában kiemelt figyelmet fordítanak a küldemény különleges kezelési igényére.
Milyen járulékos szolgáltatásokat kínál?
Az ügyfelek szeretik kézben tartani megrendelésüket, akár mobiltelefonjukon is valós idejű információkhoz jutva annak állapotáról. A szállítás nyomon követésének lehetősége mellett előnyös, ha a szolgáltató modern, felhasználóbarát online felülettel rendelkezik, ahol minden fontos tudnivaló elérhető a szállítás státuszával és a várható kézbesítéssel kapcsolatban.
A szolgáltató visszárukezelési politikája szintén fontos szempont lehet a választásnál, hiszen a csomagvisszaküldés az online vásárlások velejárója. Érdemes informálódni, hogy vállalja-e a visszaküldött áru visszahozatalát, amennyiben igen, úgy ez kinek a költsége és mennyire egyszerű ennek a menete.
A csomagok elkallódása vagy szállítás közbeni sérülése kényelmetlen helyzet az ügyfél-vállalkozás kapcsolatban, azonban ebben az esetben sem mindegy, a szolgáltató milyen garanciát vállal ilyen helyzetekben. A vásárlói bizalmat növelheti az utánvétel lehetősége, így célszerű annak is utánajárni, hogy van-e lehetőség utánvétes fizetésre, amennyiben igen, úgy van-e mód bankkártyás fizetésre is.
Milyen kihívást jelenthet az MPL-rendelet a webshopoknak?
Végül pedig nézzük meg, hogyan illeszkedik ebbe a képbe a 2024. március 28-tól alkalmazandó MPL rendelet és webshop tulajdonosként mire kell figyelni a megfelelés szempontjából!
Mit takar a 2024-ben elfogadott MPL rendelet?
Az MPL rendelet technikailag egy 2012-es kormányrendeletet módosító 2023-as kormányrendelet, amely 2024. március 28-án lépett hatályba. (A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet módosításáról szóló 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet.)
A jogszabály értelmében valamennyi B2C webshopnak, azaz a fogyasztó felé értékesítő webáruháznak (Business to Consumer) biztosítania kell az MPL-es szállítást webshopjában. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a webshopban választási lehetőségként fel kell tüntetni a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai kézbesítést is, mint lehetőséget. A rendelet nem fogalmaz meg kizárólagosságot a Posta javára, tehát a webáruház továbbra is együttműködhet más piaci szereplőkkel. A jogszabály mindösszesen annyit ír elő kötelezően, hogy opcióként a Posta szolgáltatásai is szerepeljenek a kézbesítési lehetőségek között.
Hogyan érinti az új szabályozás a webshopokat?
Az MPL rendelet a fentieken túl nem kötelezi a webáruházakat, így nem feltétlenül szükséges szerződni vagy regisztrálni, a kedvezőbb szállítási feltételeket eléréséhez azonban érdemes lehet.
Regisztrált ügyfelek az alábbi árakon vehetik igénybe a szolgáltatást:
- Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
- Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.
Nagyon fontos szabály, hogy a szállítás díja nem haladhatja meg azt az összeget, amiért a webshop igénybe veszi. Tehát, ha a postára kézbesítés díja bruttó 990 Ft, akkor ezen az áron kell kínálni a vásárlóknak. Mindösszesen arra van mód, hogy a kiszállítás díja mellett más, járulékos költségek is felszámításra kerüljenek, például kezelési vagy csomagolási költség formájában. Ezek a díjak emelhetik a kiszállítás végső összegét, azonban minden esetben a szállítási díjtól elkülönült tételként kell feltüntetni.
Miért érdemes szerződéses keretek között szállítani?
Egyedi szerződéssel kedvezőbb feltételekben lehet megállapodni, ami alacsonyabb árakat vagy gyorsabb, gördülékenyebb ügyintézést egyaránt jelenthet. A háznál történő csomagfeladás ráadásul kizárólag szerződött ügyfelek számára érhető el.
Fulfillment szolgáltatás igénybevétele esetén a szolgáltató szerződésben áll a Postával, így a webshopnak úgy válnak elérhetővé a kedvezőbb konstrukció, hogy ez semmilyen adminisztrációs terhet nem jelent számára. Egyetlen kötelezettsége az MPL rendelet kapcsán, hogy megjelenítse a Magyar Posta szolgáltatását.
Bízza az MXP-re csomagküldés minden terhét!
Mint láthattuk, az MPL rendelet nem rendezi át a piaci viszonyokat, előírásait azonban érdemes komolyan venni. Bár az első időkben minden bizonnyal figyelmeztetésekre lehet számítani, az idén jelentősen megemelt fogyasztóvédelmi bírságok ismeretében nem érdemes kockáztatni. A MXP szerződésben áll a Magyar Postával, így a kedvezőbb postai szolgáltatás lehetőségét is biztosítjuk ügyfeleink számára. Profi fulfilment szolgáltatóként pedig ezen túl is levesszünk ügyfeleink válláról a csomagküldés, a raktározás vagy a csomagolás minden terhét. Lépjen velünk kapcsolatba még ma!