Útmutató a logisztikai szolgáltatásokhoz

Logisztikai szolgáltatások

Modern üzleti világunkban az e-kereskedelem pezsgésében a versenyképesség egyik kulcsa az ellátási láncok hatékony működése. A vásárlók komplex szolgáltatást várnak el a pénzük fejében, a termék minősége mellett a megrendelés menete vagy a szállítás gyorsasága egyaránt mérlegelés alá eshet. Az ügyfél-elégedettség növelésének egyik legjobb módszere a logisztikai szolgáltatások színvonalának javítása, ebben pedig sokat segíthet bizonyos feladatok kiszervezése külső szakértőnek.

A feladatkiszervezés mértéke eltérő lehet, egy egyszerű szállítmányozási megbízástól kezdve a folyamatok teljes integrációjáig bezárólag. Mostani bejegyzésünkben a logisztikai szolgáltatások különböző modelljeit vesszünk számba, megnézzük, mit jelent az 1PL vagy az 5PL kifejezés, milyen szintjei léteznek az együttműködésnek és hogyan támogathatja a vállalat versenyképességet a kiszervezett logisztika.

Logisztikai szolgáltatások – az 1PL-től az 5PL-ig

A kereskedelmi tevékenység minden esetben igényel bizonyos fokú szervezést és irányítást. Minél nagyobb az ügyfélkör, a forgalom, minél összetettebb a tevékenység, annál bonyolultabb a mögötte álló logisztika. Amíg egyes vállalkozások képesek ezt házon belül is menedzselni, sok esetben célszerű kiszervezni bizonyos feladatokat. A kiszervezés mértékétől függően beszélhetünk 1PL, 2PL, 3PL, 4PL és 5PL modellekről.

1PL – Első Fél Logisztika (1st Party Logistics):

Az 1PL a legegyszerűbb szervezési modell, ahol a termelő/gyártó vállalat irányítja az árutovábbítás teljes folyamatát, az alapanyag-beszerzéstől a késztermék kézbesítéséig bezárólag. Mindehhez saját erőforrásaira és infrastruktúrájára támaszkodik, akár saját raktár vagy járműpark fenntartása árán.

Az 1PL modellben nem vesz részt külső szolgáltató, a vevőn és az eladón kívül nincs más szereplője. Utóbbi teljes kontroll alatt tartja saját logisztikai folyamatait, egymaga lát el valamennyi üzemeltetési feladatot, annak minden költségével együtt.

A teljes logisztikai kontroll egyszerű, átlátható és rugalmas, emellett gyors döntéshozatalt tesz lehetővé. Ugyanakkor hatékonyságát tekintve elmarad a kiszervezett logisztikától, így összességében magasabb működési költségeket eredményez. Elsősorban egyszerű logisztikai folyamatok és korlátozott számú törzsvásárlói kör esetén lehet ideális megoldás.

2PL – Második Fél Logisztika (2nd Party Logistics):

A 2PL konstrukcióban a vevő és az eladó közé belép a külső logisztikai szolgáltató. A logisztikai szolgáltatások kiszervezése azonban kizárólag az alapvető feladatokra, a szállításra és a raktározásra korlátozódik. A szervezés, a nyilvántartás és az adminisztráció továbbra is a vállalatnál marad. A 2PL logisztikai szolgáltatók saját flottával rendelkeznek és jellemzően specializálódnak valamilyen árufuvarozási módra, például közúti, vasúti, vízi vagy légi szállításra.

A modell előnye a költségmegtakarítás, hiszen a termelő vállalatnak nem kell beruházni saját logisztikai infrastruktúrába, külső szolgáltató biztosítja a szállításhoz és a tároláshoz szükséges erőforrásokat. Ugyanakkor csak az alapvető feladatok kiszervezésére korlátozódik, a szervezés és az irányítás a vállalatnál marad – a 2PL így nem kínálhat integrált logisztikai megoldásokat.

3PL – Harmadik Fél Logisztika (3rd Party Logistics):

A 3PL már a teljes logisztikai folyamatra, annak minden részfeladatára kiterjed, így a megrendelések előkészítésére, a komissiózásra, a készlet- és raktárkezelésre vagy a visszaküldési logisztikára egyaránt. Emellett olyan járulékos szolgáltatásokat is magában foglal, mint a termékek nyomon követése, az ügyfélügyletek kezelése vagy a vámügynöki tevékenység. Ebben a konstrukcióban csak a stratégiai ellenőrzés és irányítás marad a vállalatnál, a 3PL szolgáltató hatáskörébe kerül minden operatív, szervezési feladat.

Költséghatékony, hiszen a teljes infrastruktúrát a szolgáltató biztosítja és üzemelteti, a folyamatokat pedig logisztikai szakértelmével támogatja. Ezáltal egyszerre javul a szolgáltatás színvonala és valósul meg a folyamatok optimalizációja. A termelő vállalat cserébe lemond az irányítás egy részéről, kevesebb kontrollt gyakorol a logisztika felett és korlátozottabb ügyfélkapcsolatokkal rendelkezik.

4PL – Negyedik Fél Logisztika (4th Party Logistics):

A 4PL nem válik el élesen a 3PL modelltől, pusztán a logisztika kiszervezésének egy magasabb szintjét jelenti. Amellett, hogy magába foglalja a 3PL minden előnyét, a 4PL részét képezi a stratégiai tanácsadás is. Ebben a konstrukcióban a logisztika teljeskörűen egy külső operátor kezében van, aki összehangolja a teljes ellátási lánc működését. Gyakran egyáltalán nem végez fizikai szállítást vagy raktározást, hanem ezeket a tevékenységeket kiszervezi egy 3PL szolgáltatóhoz.

A 4PL operátor komplex szolgáltatása beszerzési és pénzügyi elemeket egyaránt tartalmazhat, kiegészülhet projektmenedzsmenttel vagy stratégiai tanácsadással. Automatizált és digitalizált logisztikai szolgáltatásokat nyújt, a hatékonyabb erőforrás- és energiafelhasználással pedig csökkenti a kiadásokat és növeli a fenntarthatóságot. A szolgáltató által képviselt szakértelem és kapcsolati háló pedig a terjeszkedést, akár a nemzetközi piacra lépést is támogathatja.

5PL – Ötödik Fél Logisztika (5th Party Logistics):

Az 5PL modellt az e-kereskedelem folyamatos fejlődése hívta életre. A 4PL minden elemét magában foglalja, emellett fejlett informatikai megoldásokkal támogatja a logisztikai folyamatokat. Az 5PL optimalizálja és modernizálja a ellátási lánc szinte minden elemét, az adatelemzésre és riportálásra épülő rendszere teljes átláthatóságot és skálázhatóságot biztosít, támogatva a megalapozott üzleti döntések meghozatalát.

A legmodernebb logisztikai infrastruktúrát biztosító 5PL modell automatizált folyamatokkal, raktár- és megrendeléskezelő, illetve szállításirányítási rendszerekkel biztosít magas szintű szolgáltatást. Az operátor irányítja az ellátási lánc minden mozzanatát, tárgyalhat bizonyos szolgáltatások árairól, keresheti a legkedvezőbb feltételeket kínáló a szállítmányozókat, légitársaságokat. Az újabb lehetőségek felkutatása pedig utat nyithat a vállalkozás további fejlődésének.

Hogyan válasszunk logisztikai szolgáltatót?

Alapvetően a vállalkozás logisztikai folyamatainak összetettsége dönti el, hogy milyen mértékű kiszervezés és szakértői támogatás lehet ideális számára.

Melyik modell lehet a jó választás?

Egy helyi piacra szállító kistermelőknek, behatárolt viszonteladói ügyfélkörrel rendelkező gyártóknak és forgalmazóknak a 1PL modell is megfelelő lehet, amikor a vállalat házon belül foglalkozik logisztikával. A e-kereskedelemben viszont már szinte megkerülhetetlen legalább a csomagkézbesítés kiszervezése egy 2PL szolgáltatóhoz.

3 PL modell egy adott cégméret felett lehet optimális választás, ahol a szállítmányozásban túl a készletkezelésre is igény mutatkozik. Amíg a 3PL az operatív feladatok teljesítésére koncentrál, addig a 4PL az ellátási lánc optimalizálására, és olyan logisztikai megoldásokat kínál, amelyek leginkább a közepes és nagyobb méretű cégeknek lehetnek előnyösek. Az 5PL szolgáltatás előnyeit elsősorban azon vállalkozások tudják kihasználni, akik teljesen online tevékenységet folytatnak és nagyobb forgalmat bonyolítanak le.

Milyen előnyei vannak a logisztika kiszervezésének?

Kiszervezett logisztika esetén nem kell az infrastruktúrába invesztálnunk, vagy saját logisztikai részleget fenntartanunk, minden tárgyi és személyi erőforrást a külső fél biztosít. Logisztikai szakértelme pedig olyan hozzáadott értéket képvisel az együttműködésben, amelyre támaszkodva javíthatjuk az ellátási lánc hatékonyságát, a szolgáltatásaink színvonalát.

A logisztika kiszervezésével tehát időt, pénzt és energiát spórolhatunk meg, erőforrásainkat teljes egészében a vállalkozás fejlesztésére, az ügyfélkör bővítésére, vagy a szolgáltatás tökéletesítésére fordíthatjuk.

A külső partner emellett innovatív megoldásaival egy magasabb szintre emelheti az ellátási lánc működését. Ilyen lehet például a valós idejű készletnyilvántartás, a robotizált raktározási megoldások, vagy az automatizált adminisztratív folyamatok.

Miért válasszuk az MXP-t, ha logisztikai céget keresünk?

Az MXP-nél évtizedes logisztikai tapasztalattal, számos elégedett ügyféllel és sikeres projekttel a hátuk mögött teljeskörű logisztikai szolgáltatást kínálnak az ügyfelek számára, amelyhez API kapcsolatot biztosítanak. Legyen szó a raktározásról, a megrendelések kezeléséről vagy a csomagok összekészítéséről és gyors szállításáról, a cég valamennyi terhet levesz partnerei válláról, akik árukezeléssel és szállítással kapcsolatos teendőiket szakértő kezekbe adhatják.

Nemcsak közel 1500 nm-es raktárhelyiségükkel vagy modern, saját fejlesztésű informatikai rendszerükkel támogatják a cégeket, hanem nemzetközi csomaglogisztikai cégekkel való együttműködésünkben szerzett tapasztalatukkal és kiterjedt alvállalkozói partnerhálózatukkal egyaránt.