Ismerd meg a logisztika jelentését és kihívásait

Logisztika jelentése

A logisztika fogalmával nap mint nap találkozunk. A hétköznapi életben jellemzően azt értjük alatta, amikor a futár kihozza a netről rendelt árut a lakásunkhoz. Ez azonban csak egy szelete a logisztikának, és talán bele sem gondolunk, hogy egy cég életében még hány és hány helyen játszik szerepet a logisztika. Elöljáróban annyit, hogy bizony rengeteg helyen. A jól szervezett, gördülékeny logisztika alapvetően befolyásolja egy cég költséghatékonyságát, versenyképességét, és ideális esetben hozzájárul az ügyfélelégedettséghez. Cikkünkből kiderül, milyen logisztikai feladatok léteznek, és ezeket miként lehet a legprofibban kezelni.

Mi a logisztika jelentése?

Maga a logisztika szó görög eredetű (logos), ami azt jelenti, hogy értelem, számítás, tervezés. Nagyon találó ez a kifejezés, hiszen lényegében erről van szó. A Wikipedia például így definiálja a logisztikák: „anyagok, információk, személyek, energia rendszereken belüli és közötti áramlásának tervezése, szervezése, irányítása, ellenőrzése”. Ehhez természetesen értelem, számítás és persze tervezés szükséges.

Ennél persze egy kicsit egyszerűbben is megfogalmazhatjuk, és azt állíthatjuk, hogy a logisztika az árucikkek tárolását és szállítmányozását takarja. A gazdasági folyamatokban a logisztika célja az, hogy az anyag a megfelelő időben, helyen, mennyiségben, minőségben és ideális költségek mellett rendelkezésre álljon. Erre azonban nemcsak akkor van szükség, amikor a végfogyasztókhoz kerül a termék, hanem az ellátási lánc minden szemében.

Mi jellemzi az ellátási láncot?

Az ellátási lánc első fázisa a beszerzés. Ennek megfelelően a beszerzési logisztika célja, hogy a gyártáshoz vagy szolgáltatáshoz szükséges anyagok, készletek rendelkezésre álljanak. A következő láncszem a termelés, a logisztika feladata pedig itt az, hogy biztosítsa a késztermék előállításához szükséges anyagok utánpótlását és áramlását.

A harmadik szint az értékesítési logisztika, melynek során az elkészült terméket eljuttatjuk a vásárlóhoz. Ez a folyamat egészen addig tart, amíg a vevő át nem veszi az árucikket. Az utolsó szem a láncban a hulladékkezelési logisztika. Ez alatt értjük a keletkezett szemét összegyűjtését, szelektálását, elszállítását és – ha lehetséges – újrahasznosítását.

E-kereskedelem és a logisztika

A webshopok az elmúlt évtizedekben folyamatosan a legfontosabb értékesítési platformmá váltak, ami óriási logisztikai hátteret igényel. A folyamat pedig még közel sem ért véget: egyes becslések szerint 2025-re a teljes kereskedelmi forgalom 25%-át is kitehetik az online platformok. A logisztikára mindez ösztönzőleg hat, hiszen még fejlettebb rendszerekre és még precízebb folyamatokra van szükség.

A logisztika folyamatai és kihívásai

Milyen elvek alapján működik a logisztika?

A logisztikát általában két nagy elv mentén szokás szervezni: a 7M és a 9M. Mindkettőre igaz, hogy nem kizárólag a költség-, mennyiség-, és időtényezők játszanak bennük szerepet.

A 7M elv:

  • megfelelő minőség
  • megfelelő anyag
  • megfelelő költség
  • megfelelő helyen
  • megfelelő mennyiség
  • megfelelő információval ellátva
  • megfelelő vevőnek

A 9M elv (vagy 9M-funkció):

  • a megfelelő információ
  • a megfelelő anyag
  • a megfelelő energia
  • a megfelelő személyek jussanak el
  • a megfelelő mennyiségben
  • a megfelelő minőségben
  • a megfelelő időpontban
  • a megfelelő helyre
  • a megfelelő költséggel

A logisztika legnagyobb kihívásai napjainkban

Aligha meglepő, hogy jelenleg az árak drasztikus növekedése okozza a legkomolyabb fejfájást a cégeknek, ha logisztikáról van szó. A raktározást az egekbe szökő rezsiárak, míg a fuvarozást az egyre költségesebb tankolás nehezíti meg. Ezek mellett a logisztikára is hatnak a növekvő bérigények, illetve az általános munkaerőhiány.

A COVID, majd később az Ukrajnában zajló háború miatt a globális ellátási láncok válságba kerültek, ennek hatása pedig a mai napig is érezhető. Főleg a tengerentúlról, valamint a Távol-Keletről érkező alapanyagok, termékek kapcsán vált nehézkessé a beszerzés, így sok logisztikai cég előremenekült, és alternatív megoldásokat keresett. Ennek köszönhetően az ellátási láncok sok esetben lerövidültek, ami környezetvédelmi szempontból is előnyösnek számít.

A legnagyobb kihívás ezzel együtt minden bizonnyal az, hogy a vásárlók a gondokból lehetőleg vajmi keveset érezzenek. Hiszen a vevői igények is jócskán megváltoztak az elmúlt években, évtizedekben. Ma az ügyfelek alapelvárása az, hogy a megrendelt árut minél gyorsabban, lehetőleg egy-két nap alatt kézbesítsék számukra. Az olyan online megoldásokra is hatalmas lett az igény, mint a netes csomagkövetés, vagy az alternatív átvételi pontok választása (önkiszolgáló csomagautomata).

A digitalizáció tehát elkerülhetetlenné vált a logisztikában az új évezredben. Már csak azért is, mert az egyre szigorúbb adatkezelési szabályozások is ezt várják el a cégektől. Számos futárszolgálat használ például olyan szoftvert, amivel a kiszállítást végző munkatárs nem is juthat hozzá az ügyfél nevéhez vagy telefonszámához. Az pedig alapvetés, hogy a logisztikai partner nem adhatja át az ügyféladatokat hozzájárulás nélkül harmadik félnek.

Igen ám, de az ügyféladatok hallatlanul értékesek, ezért a bűnözők is igényt tarthatnak rájuk. A logisztikai cégek előtt tehát egy olyan kihívás is tornyosul, hogy az adataikat a legmagasabb fokú kibervédelemmel lássák el. Annál is inkább, hiszen egy-egy hekkertámadás nemcsak az ügyféladatokat érinti, hanem a cég teljes működését veszélybe sodorhatja.

Az utolsó nagy kihívás, amiről érdemes beszélni, az a fenntarthatóság. A logisztikát számos kritika éri, hiszen az ökológiai lábnyoma tetemes. Ennek legnagyobb részét a belső égésű motorok adják, nem véletlen tehát, hogy sok cég igyekszik elektromos járművekre váltani, ahol csak megoldható. A zöld megoldások emellett a csomagolóanyagok okos megválasztásában, illetve a minél praktikusabb csomagolásban jelennek meg.

Mikor érdemes kiszervezni a logisztikát?

A logisztika nem csupán rengeteg feladatot, de összetett IT- hátteret, rendezett folyamatokat, és persze hatalmas eszközigényt is jelent. Közel sem törvényszerű, hogy a cégünk képes megugrani ezt az akadályt – és egyáltalán nem egyértelmű, hogy a házon belül tartott logisztikával járunk jobban. Lássuk tehát, hogy milyen érvek szólnak a kiszervezés mellett.

Nos, mivel is kezdhetnénk mással, mint a piszkos anyagiakkal. Egy átlagos vállalkozásnál a logisztikai költségek az összköltségek akár 40%-át is kitehetik, ami bizony igen nagy arány. A kiszervezéssel ugyanakkor akár 20-50%-os költségcsökkenést is elérhetünk. Hogy miért? Mert nem nekünk kell raktárt bérelni, drága szoftvert vásárolni, új munkatársakat felvenni és fizetni, járműparkot létrehozni és üzemeltetni. Mindezt leveszik a vállunkról egy előre kalkulált díj ellenében.

Arról nem is beszélve, hogy a külső partner profikból áll. Vagyis gyorsabb, pontosabb, megbízhatóbb logisztikát biztosítanak, ami az ügyfélvisszajelzésekben is meglátszik majd. Ha pedig mégsem így lenne, könnyen válthatunk. Egy külső partnert lecserélni lényegesen egyszerűbb, mint házon belül újraszervezni a rosszul működő logisztikát.

Milyen szempontok alapján érdemes logisztikai partnert választani?

Teendők listája

Ahhoz, hogy a logisztikai partner megfeleljen az elvárásainknak, először is tisztáznunk kell, hogy pontosan milyen feladatra, feladatokra keresünk partnercéget. Gondoljuk végig, hogy a következők közül mire lesz szükségünk, és olyan logisztikai céget válasszunk, amelyik képes egy kézben tartani a teljes folyamatot: árubevételezés, raktározás, megrendelés-előkészítés, csomagolás, számlázás, kiszállítás, visszárukezelés, utánvétkezelés.

Integrált rendszerek

Igencsak körülményes, ha a rendeléseket manuálisan kell továbbítani a logisztikai partner felé, vagy ha minden egyes alkalommal e-mailben kell érdeklődni a raktárkészlet felől. Egy modern logisztikával foglalkozó cégnél ilyesmi nem fordulhat elő. A webshopunkat összeköthetjük az informatikai rendszerükkel, így a megrendelések automatikusan átkerülnek hozzájuk is, mi pedig valós időben láthatjuk a raktárinformációkat.

Kapacitás

Aligha van értelme olyan céggel szerződnünk, amelyik nem képes akkora mennyiségben raktározni és szállítani, mint amire szükségünk van. Annál is inkább, hiszen úgy számolhatunk, hogy a vállalkozásunk idővel még nagyobb lesz, ami még több logisztikai feladatot jelent. Érdemes tehát olyan partnert választani, amelyik képes kiszolgálni a jelenlegi igényeinket, emellett pedig készen áll a kapacitásnövelésre is.

Külföldi szállítás

A külföldi szállítás egészen más megoldásokat igényel, mint a pusztán belföldi logisztika. Semmiképp ne maradjon ki tehát a kérdéseink közül ez a téma, ha a cégünk most, vagy a közeli jövőben nemzetközi terjeszkedést tervez. Különösen, ha az Európai Unión kívülre is szállítanánk. Ilyenkor ugyanis a vámmal is meg kell birkóznia a logisztikai cégnek, ami tapasztalatot és felkészültséget igényel a részükről.

Biztonság

A biztonság sokféle szempontból kerülhet elő. Meg kell győződnünk róla, hogy a partnercég felelősséggel kezeli a rábízott raktárkészletet, és a csomagolás, szállítás során is ügyelnek a termékünk épségére. A biztonsághoz tartozik emellett az is, hogy odafigyelnek az adatkezelésre, illetve az IT-rendszereik feltörhetetlenségére. Mindenképp olyan vállalkozással szerződjünk, amelyik biztosítással is rendelkezik.

Referenciák

Akármennyi kutatómunkát is végzünk a logisztikai partner kapcsán, végül valamilyen szinten mégis vakon döntünk. A legjobb tehát, ha mások véleményére hagyatkozunk, és vállalkozótársaktól, ismerősöktől próbálunk ajánlásokat begyűjteni. Ha erre nincs módunk, akkor is mindenképp tekintsük át a kiszemelt logisztikai cég honlapján, hogy kikkel dolgoztak eddig együtt. Megoldás lehet az is, ha erre szakosodott Facebook-csoportokban próbálunk véleményeket gyűjteni.

Egy igazán megbízható logisztikai partner

Ha a fenti kritériumok alapján keresünk logisztikai céget, mindenképp érdemes megismernünk az MXP Futárszolgálat előnyeit. A kapacitás tekintetében kisebb és nagyobb cégek számára is tud logisztikai megoldásokkal szolgálni. Ezek közé tartozik egyebek mellett a raktározás, a háztól házig szállítás, az ügyfélszolgálat vagy éppen a raklapos szállítás.

A legkorszerűbb logisztikai eszközöket és szoftvereket használják, hogy minél pontosabb és gyorsabb szállítást valósíthassanak meg. Nemcsak idehaza, hanem külföldön is, hiszen több mint egy tucatnyi országba vállalnak szállítást. Tíz évnyi tapasztalat és számos elégedett ügyfél áll mögöttük, így velük egész biztosan jó kezekbe kerül a logisztika!