Időnként mindannyiunknak szüksége van arra, hogy egy levelet, csomagot eljuttassunk az ország egy másik pontjára. Ehhez igénybe vehetjük a posta vagy egy futárszolgálat segítségét, így biztosra vehetjük, hogy a küldeményünk célba ér. De mi a helyzet akkor, ha egy webáruház szeretné kézbesíteni ügyfeleinek a megrendelt árut? Ez már összetettebb feladat, hiszen a szállításon kívül meg kell oldani a termékek tárolását, csomagolását is: ilyenkor merül fel a kiszervezett logisztika, másnéven fulfillment szolgáltatás igénybevételének lehetősége. De miért jobb ez a megoldás, mint egy egyszerű futárszolgálat? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
A futárszolgálatok kora
Hazánkban hosszú évtizedekig egyetlen lehetőségünk volt leveleink mellett a csomagok kézbesítésére is: a Magyar Posta szolgáltatásainak igénybevétele. Idővel aztán rohamosan megnőtt a csomagküldésre vonatkozó fogyasztói igény, ami magával hozta a futárszolgálatok megjelenését.
Az új megoldás több szempontból is kedvező volt a lakosság tagjainak: a küldemények gyorsabban, biztosabban célt értek, és a futárszolgálat árak is megfizethetőbbé váltak – köszönhetően az egyre nagyobb versenyhelyzetnek. Kezdetben inkább nemzetközi viszonylatban vettük igénybe ezeket a szolgáltatásokat, melyek aztán hamarosan az országon belül is egyre jobban elterjedtek
Természetesen a Magyar Posta sem szeretett volna lemaradni a versenyben, így ma már ez az intézmény is saját csomagküldési szolgáltatást üzemeltet, a növekvő igényekre reagálva pedig a csomagautomaták is egyre nagyobb teret kapnak, ha tehát egy kisebb-nagyobb küldeményt szeretnénk eljuttatni az ország egyik végéből a másikba, számtalan lehetőség közül válogathatunk.
A futárszolgálatok működése
A futárcégek naponta óriási mennyiségű csomagot kézbesítenek, ehhez pedig komoly logisztikára van szükség. A beérkező küldeményeket gépi, esetleg kézi módszer segítségével szelektálják, szortírozzák, majd területi alapon kiosztják a futárok között. A legtöbb futárszolgálat vállal valamilyen időgaranciát, sok esetben akár másnapi kiszállítást is, ami nem is véletlen: a verseny hatalmas, így egy kedvező feltétel óriási előnyhöz juttathatja az azt garantáló céget.
Hogy alakulnak a futárszolgálat árak?
Egy futárszolgálat díjszabását számos tényező befolyásolja, így a pontos árak előzetesen történő meghatározása gyakorlatilag lehetetlen. Nagyon fontos a csomag súlya és mérete: egy kisebb, például 20x20x20 centiméteres, 2 kilogrammos csomagot átlagosan 1500 és 2500 forint között szállítanak ki, ez azonban függ attól, hogy a küldeményt mi magunk adjuk le a futárszolgálat telephelyén vagy házhoz jön a futár, de a kézbesítés módja és az esetleges utánvét is módosíthat a költségeken. Nem mindegy az, hogy milyen gyorsan, milyen távolságra szállíttatunk, de a törékeny vagy különösen értékes tárgyak kézbesítése is feláras lehet.
A fulfillment szolgáltatás
Egy futárszolgálat tökéletes megoldást jelent akkor, ha magánszemélyként a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben szeretnénk eljuttatni egy – általunk összekészített – csomagot az ország másik pontjába. Egy webáruház esetében azonban nem ilyen egyszerű a helyzet: egy ilyen vállalkozás üzemeltetése során olyan, magas költségekkel járó, összetett feladatok merülhetnek fel, melyeket sokszor célszerű és gazdaságos is egy logisztikai szolgáltató részére kiszervezni.
És hogy mik ezek a feladatok? A teljesség igénye nélkül ide sorolhatjuk a raktár fenntartását, a termékek tárolását, a megrendelések összeállítását és csomagolását, végül pedig az elkészült csomagok kiszállítását. Ha egy webáruház szeretné a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban célba juttatni a megrendelt termékeket, a leginkább kézenfekvő megoldás a fenti feladatok kiszervezése egy logisztikai partner részére.
A fulfillment működése
A fulfillment keretein belül a logisztikai szolgáltató gondoskodik az árukészlet biztonságáról. A beérkező termékeket vonalkódokkal, azonosítókkal látják el és biztosítják azok megfelelő tárolását egészen addig, amíg az árut a webáruházban meg nem vásárolják. A megrendelés beérkezését követően a szolgáltató a szükséges termékeket a raktár megfelelő pontjáról összegyűjti, a csomagot összeállítja, elvégzi a szükséges adminisztrációs teendőket majd azokat a vásárlók számára kiszállítja – általában egy futárszolgálat segítségével.
Miért érdemes a fulfillment szolgáltatást választani?
Manapság napról napra nyílnak újabb webshopok, hiszen külső szemmel ez egy egyszerű és jól jövedelmező üzletágnak tűnik. Bár egy webáruház elindítása valóban nem bonyolult folyamat, a működtetése annál összetettebb, nem véletlen, hogy kevesen tudnak igazán hatékonyan versenyben maradni.
Az első lépés természetesen egy egyedi ötlet, melyet az árukészlet beszerzése követ, sok áruház azonban itt ütközik az első komoly akadályba. Ahhoz, hogy egy nagyobb megrendelés esetén se okozzon problémát a termékek összekészítése és kiszállítása, szükség lesz egy nagy alapterületű raktárra, ennek bérlése és fenntartása azonban óriási költségekkel járhat együtt. Ha ezt a kiadást be is vállaljuk, és az eladásra szánt termékeinket megfelelően rendszerezve elhelyeztük a kibérelt raktárépületben, még mindig hátravan a munka talán legösszetettebb része, ez pedig a komissiózás.
Ez a logisztikai folyamat foglalja magában az áruk előkészítését, kiszedését, a megrendelés összeállítását és annak ellenőrzését. Ez egy rendkívül kényes tevékenység, melynek során nincs helye tévedésnek: pontosan nyomon kell követnünk, hogy melyik termék hol található, az milyen módon szedhető össze a leghatékonyabban; meg kell szerveznünk a csomagolás helyét és módját, majd ellenőrizni azt, hogy minden összekészített csomag valóban a megrendelt termékeket tartalmazza.
Egy kisebb, mindösszesen néhány árut kínáló webshop esetében a feladatok viszonylag egyszerűen megszervezhetőek, amint azonban nő a kínálat és az árukészlet, úgy válik egyre bonyolultabbá a komissiózás folyamata is.
A fulfillment szolgáltatás igénybevételére tehát azért van szükség, hogy a fenti folyamatok probléma nélkül, a hibalehetőségeket minimálisra csökkentve mehessenek végbe, ügyfeleink pedig a megrendeléstől számított legfeljebb néhány napon belül kézhez vehessék a megvásárolt termékeket.
A fulfillment szolgáltatás ára
Ahogy az a fentiekből is kitűnik, a logisztikai feladatok kiszervezésének egyik fontos előnye a hatékonyság. Egy webáruház működtetése azonban számos költséggel jár együtt, ahhoz pedig, hogy egy vállalkozás nyereséges legyen, rendkívül nagy jelentősége van a költségeink csökkentésének is.
A logisztika teljes kiszervezése természetesen magasabb költséggel jár együtt, mint egy egyszerű futárszolgálat megbízása a csomagok kézbesítésével, ha azonban kiszámoljuk azt, hogy egy ilyen szolgáltatás igénybevétele esetén milyen összegek megfizetése alól mentesülünk, már teljesen más eredményt kaphatunk.
Amennyiben a megrendelések összeállítását és kiszállítását is magunk végezzük el, számolnunk kell a raktár bérlésének és fenntartásának költségeivel, meg kell szerveznünk a komissiózás folyamatát és ki kell fizetnünk az ezt végző dolgozók, logisztikai ügyintézők munkabérét, meg kell vásárolnunk a szükséges szoftvereket, csomagolóanyagokat, munkagépeket és számos olyan apróságot, melyek szükségességére sokszor csak menet közben derül fény, utolsó lépésként pedig ki kell gazdálkodnunk a szállítási költségeket is.
Ha ezeket a feladatokat kiszervezzük, az árukészlet méretétől és a havi megrendelések számától függően egyedileg, személyre szabottan kerül kiszabásra a logisztikai cég számára fizetendő díj, ami – a termékek számára vetítve – annál kedvezőbb lesz, minél nagyobb mennyiségű áru kezelésére hatalmazzuk fel a megbízott vállalkozást. Könnyen lehet, hogy míg havi 10 megrendelés esetén 650 forintot fizetünk egy csomag összeállításáért, 1000 megrendelésnél ez csupán 400 forint – ami még tovább csökkenhet, miután az áruház működése igazán beindult.
A sikeres webáruház kulcsa az elégedett ügyfél
Egy webshop hatékony és jövedelmező működéséhez több feltétel teljesülése szükséges. Rendelkeznünk kell egy olyan árukészlettel, amire van kereslet; olyan árakat kell biztosítanunk, ami miatt a termékek megvásárlása vonzó lehetőségnek tűnik, költségeinket pedig a lehető legalacsonyabb szinten kell tartanunk.
Ha a fenti feltételek mind megvalósulnak, az ügyfelek azonban elégedetlenek a házhozszállítás gyorsaságával, a csomag nyomonkövetésével vagy gyakran fordul elő az, hogy a kézbesített és a megrendelt termék nem egyezik, vásárlóink nagyon gyorsan másik webáruház mellett fognak kikötni. A fulfillment szolgáltatás kiszervezése esetén tudhatjuk, hogy árukészletünk jó kezekben van, ügyfeleink pedig a megrendelt termékeket rövid határidővel, épségben fogják kézhez kapni: ez azt is jelenti, hogy felszabadult erőforrásainkat a marketingkampányunk felpörgetésére fordíthatjuk.
Szervezzük ki a logisztikai feladatokat!
Láthatjuk, hogy egy webáruház sikeres működtetése nem egyszerű feladat. Bármilyen vállalkozásba is kezdünk, a célunk feltehetően az, hogy ügyfeleinknek a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk – a lehető legkevesebb anyagi befektetéssel. A logisztikai feladatok kiszervezése azonban nem egyszerűen pénzügyi döntés, hiszen általa olyan erőforrásokat szabadíthatunk fel, melyet más módokon állíthatunk a vállalkozás hatékony működésének szolgálatába.