A sikeres webshopok titka: automatizált logisztika és fulfillment

webshopok

Az online áruházak vitán felül a 21. század és a digitalizáció legnagyobb győztesei közé tartoznak. Míg a hagyományos üzletek forgalma egy csökken, a webshopok minden évben rekordlátogatottságot érnek el. A verseny éppen emiatt hatalmas, és csak úgy tudunk partiban maradni, ha megfelelünk az online vásárlók elvárásainak. Ezek közé tartozik a gyors kiszállítás, a gördülékeny fizetési lehetőség, a biztonságos csomagolás vagy a könnyen elérhető ügyfélszolgálat.

Ez aligha fog menni, ha mindent kézzel végzünk, hagyományos módszerekkel. A webáruházak esetében a teljes körű digitalizáció és a minél nagyobb szintű automatizáció létfontosságú. Cikkünkből kiderül, hogy mit és hogyan érdemes automatizálni a logisztika területén.

Az e-kereskedelem sikerének alapjai: mit várnak el a vásárlók a webshopoktól?

Zökkenőmentes vásárlási élmény

A pazar felhasználói élmény sok összetevős: hozzátartozik a felhasználóbarát felület, az egyszerű checkout és a könnyű keresési lehetőség. Ne legyenek kétségeink: ha bonyolult a webshopunk, a vásárlók máris továbbállnak.

Különböző fizetési módok

Ahány vevő, annyi féle fizetési preferencia. Van, aki nem szeret bankkártyával fizetni, másoknak a készpénzes utánvét nem jön be. Egy sikeres webshopban tehát fizetési módok garmadáját kell biztosítani: bankkártya, utánvét, digitális pénztárcák (pl. PayPal, Barion).

Gördülékeny visszáru kezelés

Ideális esetben mindenki elégedett az árunkkal, ez azonban nem mindig van így. Igazi vevőtaszítónak számít, amikor a hibás, nem megfelelő termék visszaküldése drága, hosszadalmas és bonyolult folyamat. Inkább könnyítsük meg az emberek dolgát, hálásak lesznek érte.

Személyre szabott ajánlatok

Akkor van esélyünk sok érdeklődőből vevőt kovácsolni, ha egyedi ajánlatokat tudunk eléjük tenni. Az ügyfelek azt szeretik, ha egy webshop törődik az igényeikkel és nem arctalan tömegként kezeli őket. Mindent meg kell tehát tennünk, hogy személyes legyen a kommunikáció és az ajánlatok.

Környezetbarát megoldások

A pazarlás és a környezetszennyezés ideje lejárt. Napjainkban a vevők alapelvárásai közé tartozik, hogy a csomagolás legyen környezetkímélő, újrahasznosítható és hogy a termék és az alapanyagok felelős forrásból származzanak.

Gyors kiszállítás és átláthatóság

Manapság a sztenderd az egy-két munkanapos szállítás, de nem ritka az sem, hogy egyes workshopok aznapi, vagy pár órás kiszállítást ígérnek. Emellett az is lényeges, hogy az ügyfelek követni tudják, hogy épp merre jár a csomagjuk, hogyan áll a rendelésük.

Kedvező szállítási költségek

Az érdeklődők nem csupán a termék vagy a szolgáltatás ára alapján döntenek. Az is sokat nyom a latba náluk, hogy mennyibe kerül a kiszállítás. Ezen a téren nem célszerű a konkurencia fölé lőni, mert komolyan árthat a forgalomnak.

Miért elengedhetetlen az automatizáció a webshopok működésében?

Az automatizáció előnyei

Egy webshop üzemeltetése – pláne profi üzemeltetése – tengernyi feladattal jár. Kezelni kell a megrendeléseket, ki kell állítani a számlákat, intézni a szállítást, foglalkozni a vevői kérésekkel, kérdésekkel. Mindez rengeteg időt vesz igénybe. Sok webshoptulajdonos érzi úgy, hogy 25 óra sem lenne elég, hogy a teendői végére érjen. Az automatizmusok elképesztő mértékben képesek gyorsítani a kiszolgálást és az adminisztrációt, mert a feladatok egy jelentős részét átveszik tőlünk.

Ez pedig azzal is jár, hogy a webshopunk pontosabb és precízebb lesz. Akármilyen nagy odafigyeléssel végezzük a munkánkat mi magunk és a kollégáink, mégis csak emberek vagyunk, és ezért hibázunk. Az automatizmus ezzel szemben mindig ugyanolyan minőségben, hiba nélkül végzi a dolgát. A kevesebb hiba és a hatékonyabb munka a költségek csökkenésével is járhat. Kevesebb alkalmazott is elég lehet, nem kell a hibákból eredő károktól tartanunk és a lemorzsolódó érdeklődők száma is alacsonyabb lesz.

Egy webáruház életében vannak kiemelt időszakok, mondjuk a karácsony, a húsvét vagy a Black Friday. Ilyenkor akár duplájára, triplájára is nőhet a forgalom, amit pusztán emberi munkaerővel lehetetlen kezelni. Az automatizmusoknak ez sem jelent gondot! Ahogy az sem, hogy mindig kifogástalan ügyfélélményt eredményezzenek, ami növeli a vásárlók elégedettségét és lojalitását.

Ezeket a folyamatokat érdemes automatizálni

Eddig általánosságban beszéltünk az automatizmusokról, ezért itt az ideje rátérni a konkrét példákra. Nézzük meg, hogy egy webshop esetében mely folyamatokban célszerű automatizmusokhoz folyamodni. Az első ilyen a megrendelések feldolgozása. Az automatizmus itt emberi beavatkozás nélkül ellenőrzi a készletet, kiküldi a visszaigazoló levelet és jelzi a raktár felé a rendelés tényét.

Ehhez ugyanakkor az is kell, hogy a készletgazdálkodásban is megjelenjenek az automatizmusok. Emberi munkaerővel hosszú és fáradságos munka a nyilvántartás, az automatizmus viszont minden nap minden percében valós adatokkal szolgál. A szállításnál az automatizmus hallatlan gyorsaságot és hatékonyságot tesz lehetővé. Nem kell külön értesítenünk a futárszolgálatot, nem kell kézzel felvinnünk a rendelés adatait és leveleket írogatnunk az ügyfélnek. Mindez megy magától.

Néhány termék becsomagolása még nem nagy ördöngösség, de napi több száz vagy több ezer csomag összekészítése már egy vagy több ember nyolcórás munkáját igényli. Kivéve, ha a modern technikát bevetve automatizmusra bízzuk, akár egy külső partner bevonásával is. A hírleveknél ugyanez a helyzet: ha nagy mennyiségben küldenénk ki, akkor nem érdemes kézzel bajlódni. Egy hírlevélküldő szoftver akár több ezer e-mailt is képes „postázni” egyidőben, önállóan.

Az ügyfelek joggal várják el, hogy a megkeresésükre azonnal reagáljunk. Ezt csak úgy tudjuk elérni, ha automata csetbotokat vagy előre megírt és automatán küldött válaszokat állítunk csatasorba. Az MI támogatásával ma már igazán profi rendszert rakhatunk össze. Végül a fizetési rendszereket is érdemes minél jobban automatizálni, mert itt a hibázás igazán sokba kerülhet.

Hogyan támogatja a kiszervezett logisztika a webshopok hatékony működését?

Mi az a webshop logisztika?

Hogy a webshopunk tökéletesen kiszolgálhassa a rendeléseket, olajozott gépezetként működő logisztikára van szükségünk. De mi is tartozik ide pontosan? Lényegében mindent ehhez a területhez sorolhatunk, aminek folyamán a rendelés leadása után a csomag eljut a vevőhöz. Ennek értelmében a webshop logisztika már a megrendelések feldolgozásával megkezdődik: a logisztikai partnernek vagy szoftvernek erről azonnal értesülnie kell.

A raktározás szintén a logisztika része, ami messze nem egyenlő az áru tárolásával. A termékeket bevételezni kell, ennek megfelelően frissíteni a készletnyilvántartást. A rendelés beérkezése után a komissiózás következik: így hívják azt a folyamatot, amikor a termékeket a rendelés alapján összekészítjük. Végül nem marad más hátra, mint a csomagolás és a kiszállítás, illetve adott esetben a visszáru kezelése.

Mit jelent a fulfillment, azaz a kiszervezett logisztika?

Már a fentiekből is látszik, hogy a webshop logisztika elképesztően sokrétű, sokösszetevős és bonyolult rendszer. Könnyű benne hibázni, ha nem rendelkezünk kellő tapasztalattal, ami viszont a webshopunk sikerét is befolyásolhatja. Szerencsére nem kell nekünk foglalkoznunk a logisztikával minden áron. Ki is adhatjuk a teljes feladatsort egy erre szakosodott cégnek.

A kiszervezés vagy idegen szóval fulfillment előnye, hogy profik kezébe kerül a logisztika, ezért nő a hatékonyság és a megbízhatóság, ráadásul nekünk egy perc időnk nem megy el ezekkel a teendőkkel. Akkor érdemes meglépni, ha nincs kapacitásunk vagy infrastruktúránk a logisztika saját kézben tartásához.

Így segíti a kiszervezett logisztika a webshopunkat

Egy kiszervezett logisztikával foglalkozó cég a teljes folyamatot képes átvenni tőlünk. Vagyis ők tárolják majd a termékeinket a saját raktárukban, amit készleteznek és leltároznak is. A készletnyilvántartás szintén a külső partner feladata lesz, és a beérkező rendeléseket is azonnal intézik. Természetesen a csomagolást és a kiszállítást is rájuk bízhatjuk, ahogy a visszáruk kezelését is.

Mondani sem kell: ez azt jelenti majd, hogy az ügyfelek kifogástalan kiszolgálással találkoznak majd, amikor a mi webshopunkat választják. Nekünk pedig olcsóbb is lehet, mintha saját magunk foglalkoznánk a logisztikával. Fontos azonban, hogy a webáruházunk és a logisztikai rendszer össze legyen kapcsolva, hogy az adatáramlás mindig biztosítva legyen.

Egy profi és megbízható logisztikai partner: MXP

Az MXP-nél tíz év tapasztalat áll mögöttünk a fulfillment terén, ügyfeleink között pedig a kkv-k és a nemzetközi cégek egyaránt megtalálhatók. Fejlett informatikai rendszerünkkel a logisztika gyorssá és megbízhatóvá válik: velünk az országos egy napos kiszállítás sem jelent akadályt. Több mint félmillió csomagot kezelünk minden évben 350 partnerünknek – bízd ránk te is a webshopod teljes logisztikáját!