Webáruház készítés lépésről lépésre – Az online üzlet megalapozása

Webáruház készítés

Mai digitális világunkban már szinte egyetlen sikeres üzlet sem képzelhető el online jelenlét nélkül. Egy jól működő webáruház lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók bárhonnan, bármikor hozzáférhessenek az általunk kínált termékekhez és kényelmesen, mindössze pár kattintással meg is vásárolhassák azokat. Az e-kereskedelem folyamatos térhódításával nem csoda, hogy egyre több vállalkozás dönt úgy, saját webshop létrehozásába kezd, amivel még szélesebb közönséget érhet el és növelheti a bevételeit.

Cikkünkben lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan készíthetünk saját webáruházat a tervezéstől egészen a megvalósításig, könnyen érthető, gyakorlati tanácsokkal segítve az online bolt indítását.

Ezért érdemes saját webáruházat indítani

Az online értékesítés előnyei

Egy webáruház lehetővé teszi, hogy termékeink az év minden napján, a nap 24 órájában elérhetők legyenek.

Elérhetőség és rugalmasság

Nemcsak a vásárlók számára kényelmes, – akik a világ minden tájáról, akár késő este is vásárolhatnak, – de nekünk, üzemeltetőknek is hatalmas előnyt jelent, hiszen az értékesítés így folyamatosan, megszakítás nélkül történhet, ami növeli a forgalmat és a bevételeket.

Alacsonyabb működési költségek

Az online áruházak fenntartása általában kevesebb költséggel jár, mint egy fizikai bolt üzemeltetése. Mivel az online térben nincs szükség üzlethelyiség fenntartására, bérleti díj fizetésére vagy rezsiköltségek fedezésére, egy webáruház akár alacsonyabb indulótőkével is sikeresen elindítható. Ez különösen előnyös lehet azok számára, akik egy vállalkozás kezdetén költségkímélő megoldást keresnek a termékek értékesítéséhez.

Skálázhatóság

Az online platformok másik nagy előnye, hogy egyszerűen bővíthetők: könnyedén érhetünk el új termékeket és piacokat anélkül, hogy fizikai üzleteket hoznánk létre. Így nemcsak helyi, de nemzetközi vásárlókhoz is eljuthatunk, amivel rugalmasan növelhetjük a vállalkozásunkat.

Az e-kereskedelem növekvő trendjei

Az e-kereskedelem a gazdaság egyik leggyorsabban bővülő ágazata. Magyarországon az online vásárlások aránya folyamatosan nő, melyek közül különösen népszerűvé váltak a mobilbarát webáruházak, amelyek bárhol, bármikor egyszerű vásárlási lehetőséget biztosítanak. A Covid-19 járvány hatására ráadásul egyre többen szoktak át az online vásárlásra, és ez a fogyasztói magatartás a pandémia után is fennmaradt. Az emberek megszerették az internetes rendelés kényelmét és a hagyományos üzletek helyett ma már egyre többen keresik inkább ezeket a lehetőségeket.

Kiknek ajánlott?

  • Vállalkozóknak és kezdő üzlettulajdonosoknak
    Akik szeretnék a termékeiket szélesebb közönség elé tárni, és a helyi piac helyett akár országos vagy nemzetközi szintre lépnének.
  • Már meglévő üzlettulajdonosoknak
    Akik fizikai boltjuk mellé szeretnének egy online értékesítési csatornát is, amivel még több ügyfelet érhetnek el és növelhetik a bevételeiket.
  • Alkalmazkodni vágyó cégeknek
    Azoknak a vállalkozásoknak, akik a digitalizációval lépést tartva szeretnének nagyobb ügyfélkört elérni és versenyképesebbé válni a piacon.

A webáruház készítés első lépései

Nézzük meg, milyen lépések mentén érdemes elindulni ahhoz, hogy az online értékesítés kezdőknek se jelentsen nagy kihívást!

1.   Piackutatás és célcsoport meghatározás

A piackutatás jelentősége

Bármilyen üzlet indításakor az első lépés a felhasználói igények és a piac feltérképezése. A webáruház csak akkor lehet sikeres, ha biztosak vagyunk benne, hogy a kínált termékekre van kereslet. Az olyan elemző eszközök, mint például a Google Trends, megmutatják, milyen keresletre számíthatunk az adott termékkategóriában, illetve mekkora a verseny a piacon, a piackutató cégek felméréseiből pedig még részletesebb képet kaphatunk a vásárlói preferenciákról és az aktuális trendekről.

Versenytárselemzés

A piackutatás során nagyon fontos, hogy a versenytársak tevékenységét is feltérképezzük. Vizsgáljuk meg, milyen termékeket árusítanak, hogyan képzik az áraikat és mire alapozzák a marketingstratégiájukat. Ezzel hasznos információkat gyűjthetünk a saját webáruházunk pozicionálásához, és felmérhetjük, miben nyújthatunk jobbat vagy egyedibbet náluk.

Célcsoport meghatározása

Az eredményes értékesítéshez nemcsak a vesenytársakat, de a célcsoportunkat is ismernünk kell. Határozzuk meg, kik lesznek a potenciális vásárlóink! Az olyan demográfiai tényezők, mint a kor, nem, lakóhely, érdeklődési kör, vásárlási szokások és egyéb személyes preferenciák mind segítenek a pontosabb célzásban és a hatékony marketingstratégia kialakításában.

2.   Termékek és szolgáltatások kiválasztása

Piacképes termékportfólió

Fontos, hogy olyan termékeket válasszunk a kínálatba, amik népszerűek és keresettek. A piacképes áruk gyorsabban vonzzák be az ügyfeleket, és az eladás esélyét is növelik.

Beszerzés és minőségi kérdések

Ha még nem rendelkezünk értékesíthető árucikkekkel, gondoljuk végig, honnan fogjuk beszerezni a webshopban lévő termékeket. Fontos, hogy megbízható beszállítókkal dolgozzunk és csak olyan, magas minőségű termékeket értékesítsünk, amelyek árban is versenyképesek. Ha saját termékeink vannak, érdemes lehet akár egyedi csomagoláson is gondolkodni, ami még vonzóbbá teheti a termékeket a vásárlók számára.

Szolgáltatások hozzáadása

Vegyük számba, milyen hozzáadott szolgáltatásokat – ingyenes szállítás, extra garancia, gyors ügyféltámogatás – kínálhatnánk még a felhasználóknak. Ezekkel a plusz szolgáltatásokkal nemcsak a vásárlói elégedettséget növelhetjük, de a versenytársakhoz képest is jobb pozícióba kerülhetünk.

3.   Költségtervezés

Indulási költségek

Az indulási díjak pontos felmérése a költséghatékony webáruház készítés nélkülözhetetlen része. A weboldal fejlesztése, a termékbeszerzés, valamint a raktározási és marketing- kiadások is mind ide tartoznak. Egy ilyen előzetes kalkulációval elkerülhetjük, hogy túllépjük a költségkeretünket, és jobban felkészülhetünk a kezdeti időszakra.

Folyamatos költségek

Az állandó kiadások – tárhely és fizetési szolgáltatók díjai, reklámkampányok költségei, raktározási terhek – mellett mindenképp tervezzük be a büdzsébe a weboldal karbantartási és fejlesztési költségeit is, hiszen ahhoz, hogy a webáruház zavartalanul működhessen, mindig naprakész kell legyen.

Profitabilitás számítás

Számítsuk ki előre, mennyi bevételre és nyereségre van szükségünk, hogy a webáruház hosszú távon is fenntartható legyen. Ahhoz, hogy reális bevételi célokat tűzhessünk ki, a tervezett haszonkulcs figyelembevétele mellett a promóciós kedvezményekkel és egyéb ösztönzőkkel is érdemes számolni.

Webáruház platform kiválasztása

Egy e-kereskedelmi weboldal létrehozásakor az egyik legfontosabb kérdés, hogy saját fejlesztésű, vagy inkább kész platformot használjunk. Az önálló fejlesztés lehetővé teszi a teljesen egyedi elképzelések megvalósítását is, és maximális testreszabhatóságot biztosít, azonban lényegesen költségesebb és időigényesebb megoldás, mintha sablon felületekkel dolgoznánk. Ezzel szemben az olyan kész platformok – mint például a Shopify, a WooCommerce vagy a Magento – előre kialakított sablonokat és funkciókat kínálnak, így gyorsabb indulást tesznek lehetővé, és kevés technikai tudással is könnyen kezelhetők.

 

A különböző webshop platformok összehasonlításakor több szempontot is érdemes mérlegelni.

  • Mindenekelőtt fontos, hogy az oldal mobilbarát legyen, a vásárlók döntő többsége ugyanis főként okostelefonon böngészik és vásárol.
  • Az is lényeges szempont, hogy ha növelni szeretnénk a termékkínálatot, akkor legyen lehetőségünk rugalmasan bővíteni az oldalt is.
  • A költségeket is vegyük figyelembe; bár a kész platformok kezdetben olcsóbbak lehetnek, bizonyos funkciókért havidíjat számolhatnak fel.
  • A funkcionalitás is mérvadó, hiszen a különböző platformok eltérő beépített megoldásokkal rendelkezhetnek például a termékmenedzsment, a lehetőségek vagy az ügyféltámogatási integrációk terén.

Egy jó webshop platform nemcsak az üzemeltetést könnyítheti meg jelentősen, de a felhasználói élmény növelésével az eladásokat is ösztönzi, ezért a választás kulcsfontosságú lehet.

A webáruház tervezés és fejlesztés lépései

Ha megvan a megfelelő platform, jöhet a webshop tervezése és fejlesztése, melynek során szintén számos dologról kell döntenünk.

Dizájn és felhasználói élmény

A letisztult és felhasználóbarát felület alapvető fontosságú, hiszen ez jelenti a látogatók számára az első benyomást. Egy jó dizájn magában foglalja az átlátható struktúrát, a harmonikus színeket, a konzisztens betűtípusokat, és természetesen a gyors betöltési sebességet is, hiszen a hosszú várakozási idő elriaszthatja a vásárlókat. A cél, hogy a látogatók könnyedén és örömmel böngésszenek az oldalon.

Reszponzív dizájn és mobilbarát kialakítás

Az aktuális webáruház dizájn trendek folyamatosan változnak, van azonban néhány olyan tényező, amelyekre minden esetben érdemes odafigyelnünk.

A webshopok mobil optimalizáltsága ma már elengedhetetlen feltétel, a reszponzív dizájn pedig azt biztosítja, hogy a weboldal a különböző eszközök kijelzőméretéhez igazodva is jól működjön, és az összes funkció elérhető legyen a vásárlók számára. Egy mobilbarát webshop könnyebben konvertál vásárlókat, hiszen a gyors és egyszerű navigáció az értékesítési folyamatokat is nagymértékben elősegíti.

Alapvető funkciók beépítése

Néhány alapvető funkció beépítésével sokat tehetünk azért, hogy a webáruház valóban jól használható és vásárlóbarát legyen. Nézzük a legfontosabbakat!

  • Termékkategóriák: a jól strukturált és egyértelmű termékkategóriák segítik a vásárlókat abban, hogy gyorsan és egyszerűen megtalálják a keresett termékeket.
  • Kosár funkció: lehetővé teszi a termékek áttekintését és a rendelés véglegesítését, amivel a vásárlási folyamat egyszerűbb és átláthatóbb lesz.
  • Vásárlói fiók: személyes fiókjaikban a vásárlók nyomon követhetik a rendeléseiket, módosíthatják az adataikat, vagy intézhetik az esetleges visszaküldéseket.
  • Kereső funkció: segít a vásárlóknak gyorsan megtalálni a kívánt terméket, amivel időt takaríthatnak meg és célzottan az általuk keresett termékoldalra navigálhatjuk őket.

SEO – Keresőoptimalizálás

A hatékony SEO szintén nélkülözhetetlen része a webáruház sikerének. Segítségével javíthatjuk a weboldal láthatóságát a keresőkben, amivel nemcsak a potenciális vásárlók számát, de az organikus forgalmat is növelhetjük.

Kulcsszókutatás

Az első lépés, hogy megtaláljuk azokat a kulcsszavakat, amikre a potenciális vásárlók is keresnek a weboldallal kapcsolatban. Ezeket használjuk a termékismertetőkben, a kategóriaoldalakon, valamint a meta címekben és leírásokban, így segítve a keresőmotorokat abban, hogy könnyebben megtalálják és rangsorolják az oldalt a találati listákon.

On-page SEO technikák

A meta címek, leírások és képek alt szövegeinek optimalizálása szintén segíti a keresőmotorokat, hogy jobban megértsék az oldal tartalmát. Éppen ezért fontos, hogy minden terméknél egyedi meta címek és leírások szerepeljenek, amik a releváns kulcsszavakat is tartalmazzák.

Blogbejegyzések és tartalommarketing

A rendszeresen frissülő blogbejegyzések és az oldalon fellelhető értékes, hasznos tartalmak szintén hozzájárulnak az organikus forgalom növeléséhez. A praktikus tanácsokat tartalmazó cikkek, vásárlási útmutatók és termékismertetők mind-mind olyan tartalmak, melyek erősítik a webáruház hitelességét és elősegítik a jobb rangsorolást.

Indulás, az első vásárlók megszerzése

Élesítés előtti ellenőrzés

A webáruház élesítése előtt elengedhetetlen az oldal teljeskörű tesztelése. Ellenőrizzük az összes funkciót, különös tekintettel a vásárlási folyamatokra, a kosár és a pénztár, valamint a fizetési rendszer működésére. Ne felejtsük el ellenőrizni a szállítási folyamat zavartalanságát sem, hiszen az ügyfelek számára kulcsfontosságú, hogy pontosan lássák a várható szállítási időt és költségeket.

A termékekhez kapcsolódó részletes információk és képek szintén kulcsfontosságúak; győződjünk meg róla, hogy minden terméknél pontos leírás, kiváló minőségű képek és aktuális információk találhatók, és a weboldal betöltési sebessége is rendben van.

Promóciók és az első látogatók bevonzása

Ha a webáruház készen áll, eljött az idő, hogy az első vásárlók is megjelenjenek az oldalon. A közösségi média felületek remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy kapcsolatot építsünk ki a potenciális vásárlókkal, és jobban megismertessük velük a márkát. Fontos, hogy ezeken a platformokon kommunikáljunk az akciókról és a szállítási lehetőségekről is, hiszen sok vásárló ezen információk alapján dönt a vásárlás mellett.

Az olyan fizetett hirdetések, mint a Google- vagy a Facebook Ads sokat segíthetnek a célzott közönség elérésében és a forgalom növelésében, de már az induláskor érdemes megkezdeni az alap SEO-technikák alkalmazását is, melyekkel hosszú távon stabil is vásárlóbázist építhetünk ki az organikusan érkező látogatóknak köszönhetően.

Első vásárlói visszajelzések kezelése

Az első vélemények rendkívül fontosak, hiszen ezek segítenek kiépíteni a bizalmat a későbbi látogatókban is. Érdemes a vásárlókat arra ösztönözni, hogy értékeljék a termékeket és a szolgáltatásokat, így a tapasztalataik révén mások is képet kaphatnak a webáruház működéséről. Akár ajánlói programok bevezetésével is motiválhatjuk őket: például kínáljunk nekik valamilyen jutalmat vagy kedvezményt, ha ismerősöket ajánlanak a webáruház számára.

Egy saját online webáruház elindítása tehát valóban izgalmas lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy megvalósítsuk ötleteinket, vagy új szintre emeljük már meglévő vállalkozásunkat. Bármi legyen is a cél, az MXP Futár segít a sikeres indulásban! Komplex logisztikai megoldásokkal és termékcsomagolási szolgáltatással biztosítják a zökkenőmentes kiszállítást, hogy a vásárlók a weboldalon kívül is a maximumot kapják.

Ha te is kedvet kaptál, vágj bele az online értékesítésbe, és bízd a logisztikai feladatokat az MXP-re!