Hogyan készül, és mit tartalmaz egy jól megírt termékleírás?

termékleírás

A webshopunk sikerében óriási szerepet játszanak a jól megírt termékleírások. Vásárlóink sokszor kizárólag ezek alapján hozzák meg a döntésüket, itt tehát nem egyszerűen információt szolgáltatunk, hanem megpróbáljuk meggyőzni a potenciális vevőt arról, hogy termékünkre valóban szüksége van. Ez tulajdonképpen egy marketingszöveg, melyet egyáltalán nem mindegy, hogyan fogalmazunk meg, ezért az alábbiakban összefoglaljuk, hogy mire érdemes odafigyelni a termékoldalak szövegének elkészítésekor.

Miért fontos a termékleírás?

Ha besétálunk egy üzletbe, ott felkészült, hozzáértő eladókkal találkozunk, akik kérésünkre – vagy akár anélkül is – bemutatják nekünk a terméket, válaszolnak a kérdéseinkre, kiemelik az adott áru legfontosabb előnyeit. Ha ez nem lenne elég, itt megnézhetjük, akár kézbe is vehetjük az adott terméket, így számos olyan információnak jutunk birtokába, amire egy online vásárlás alkalmával nincs lehetőségünk.

A webshopokban természetesen képeket találunk az elérhető árukról, ez azonban érthető módon nem elég ahhoz, hogy megbizonyosodhassunk róla: erre a termékre márpedig szükségünk van. Egy jó termékleírásnak tehát sok feladata van: először is tájékoztatást ad a termék jellemzőiről, legfontosabb adatairól és előnyeiről, ezen kívül azonban meg is győzi a vevőt arról, hogy számára az adott árucikk a legjobb választás; a leírás tulajdonképpen eladja a terméket.

Mire figyeljünk oda a termékleírás elkészítését megelőzően?

Ha webáruházat üzemeltetünk, az elsődleges célunk természetesen az általunk kínált áruk népszerűsítése és eladása, a sikerhez tehát elengedhetetlen egy jó termékleírás. Mielőtt azonban belekezdünk a szövegek megírásába, fontos hogy tisztában legyünk azzal, mire is készülünk.

Határozzuk meg a célcsoportokat!

A termékleírás a vásárlónak szól: nem általában bárkinek, hanem célzottan azoknak, akik a termékeink iránt potenciálisan érdeklődnek, az egyik legfontosabb feladatunk tehát annak eldöntése, hogy pontosan kiket is szeretnénk megszólítani. Más nyelvi eszközökkel, eltérő stílussal tudjuk felkelteni egy tinédzser, egy középkorú vagy egy idősebb vásárló figyelmét: a leírásunkat akkor tekinthetjük sikeresnek, ha annak olvasása során a célközönség valóban úgy érzi, az pontosan neki íródott.

Ha a termékeink egy lazább, fiatalos közönségnek szólnak, írhatunk humorosabb, frissebb szövegeket, ahol a száraz tények helyett arra koncentrálunk, hogy miért divatos, miért népszerű a termékünk. Ha az informatikában jártas szakembereknek szeretnénk elektronikai eszközöket értékesíteni, éppen ellenkezőleg, a pontos leírások, számszaki adatok lesznek fontosak, hiszen egy számítástechnikai eszköz vásárlása során a teljesítmény sokkal többet nyom a latba, mint a külcsín. Ha ugyanezeket a termékeket az idősebb, a témában járatlan korosztálynak szeretnénk eladni, a szakmai helyett hétköznapi nyelven kell fogalmaznunk úgy, hogy az mégse tűnjön lekezelőnek.

Ismerjük meg a terméket!

Ha valamit szeretnénk eladni, tisztában kell lennünk azzal, hogy pontosan mit is árulunk. Mielőtt belekezdenénk a termékleírás elkészítésébe, ismerjük meg annak minden jelentős tulajdonságát, előnyét, a használat módját, trükkjeit. Egy nagyobb webáruházban persze nincs lehetőség arra, hogy mindent ténylegesen kipróbáljunk, de a szövegírás előtt alaposan olvassunk utána minden fontos adatnak, nézzünk videókat a termék működéséről: ha így teszünk, az olvasó is érezni fogja azt, hogy egy általunk ténylegesen ismert áruról van szó, így pedig sokkal hitelesebb lesz az itt olvasott információ is.

A termékleírás tartalmi elemei

A termékeink ismertetésére tekintsünk úgy, mint egy fogalmazásra, melyben – a jó osztályzatért – bizonyos tartalmi elemeket minden esetben szerepeltetnük kell. Lássuk, mik a legfontosabbak!

Cím

Természetesen elengedhetetlen, hogy az adott termékre kattintva az olvasó azonnal legyen tisztában azzal, hogy pontosan miről olvas. A cím egyértelműen, pontosan nevezze meg a terméket, így az azonosítás egyszerűbbé válik.

Alapvető információk

Ahhoz, hogy egy terméket eladhassunk, vevőinknek tisztában kell lenniük az ezzel kapcsolatos legfontosabb adatokkal. Ide tartoznak a méretre, a színre, az összetevőkre vonatkozó információk, az ár (ÁFA-val együtt) és a súly.  Ha ennek az értékesítés szempontjából jelentősége van – például ételek, ruhák esetében –, az anyagra és az összetételre is térjünk ki. Ezek az adatok – melyek akár listázva is szerepelhetnek a honlapunkon – rendkívül fontosak ahhoz, hogy a vásárló megalapozott döntést hozhasson, a feltüntetésük ezért semmiképpen sem maradhat el, azt azonban tudni kell, hogy a vevőink nem feltétlenül ezen információk miatt kattintottak a termékoldalunkra.

A termék leírása

Tulajdonképpen ez a lényegi tartalom: írjuk le, hogy pontosan mit nyújt használójának a termék, hogyan működik, mik az előnyei, erősségei, miért érdemes ezt választani. Próbáljunk meg a vásárló érzelmeire hatni, győzzük meg arról, hogy az adott árucikkre valóban szüksége van, hiszen az valamilyen módon megkönnyíti vagy kényelmesebbé teszi az életét; érjük el, hogy kapcsolódjon a termékhez, vágyjon arra, hogy birtokolhassa azt.

Képek

Talán mondanunk sem kell, de a termékről készült, azok valós állapotát bemutató, kiváló minőségű, jól megvilágított, profi fényképek semmiképpen sem maradhatnak el: természetes, hogy egy árucikk megvásárlása előtt azt szeretnénk minden oldaláról megtekinteni, így a sikeres értékesítés nagy mértékben múlhat azon, hogy megfelelő fotókat választottunk-e.

A termékleírás szöveg szerkesztése

Az esetek nagy részében érdemes rövidebb tartalmakat készíteni, mivel a vásárlók többsége nem szeretne hosszabb időt az olvasással tölteni. A szöveg legyen átlátható, hogy az olvasó a számára felesleges információkat azonnal átugorhassa és csak a lényegre koncentráljon. Használjunk tehát felsorolásokat, melyekből a legfontosabb információkat emeljük ki; a szöveg ne csússzon egybe, legyen szellős, könnyen értelmezhető.

Tartsuk be a jogszabályokat!

A termékleírások megszövegezése során nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a hatályos jogszabályok számos esetben megkötik a kezünket.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény számos tiltott gyakorlatot sorol fel, melyeket érdemes alaposan áttanulmányozni, és mielőtt belekezdenénk a tartalmak feltöltésébe, ismerkedjünk meg az 1997. évi CLV. számú fogyasztóvédelmi törvény és a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény vonatkozó rendelkezéseivel is.

A termékleírás lehetséges buktatói

Lássuk, hogy – részben a fent ismertetettek alapján – mely gyakori hibákra érdemes odafigyelni a termékleírás elkészítése során.

A leírás túl általános

Egy sablonos szöveg nem képes arra, hogy hosszú ideig fenntartsa az olvasó figyelmét. Ha olyan kifejezéseket használunk, melyek számos hasonló honlapon is megtalálhatóak, nem tudjuk meggyőzni potenciális ügyfeleinket arról, hogy a mi termékünket válassza. Kerüljük az olyan szókapcsolatok használatát, mint a „kiváló minőség”, „verhetetlen ár” vagy „lenyűgöző teljesítmény”, és próbáljunk valami olyat adni vásárlóinknak, amit máshol biztosan nem olvashatnak. 

Túl hosszú, unalmas szöveg

Természetesen fontos, hogy a leírásunk minden jelentős információt tartalmazzon, a vásárlók azonban szeretnek könnyen, gyorsan minél több adatot megismerni, ezért a felesleges körmondatokat, a nehezen áttekinthető szövegeket próbáljuk meg elkerülni.

Nem derülnek ki a termék előnyei

Gyakori probléma, hogy a termékleírás egyszerűen felsorolja a termék funkcióit, a legfontosabb rá vonatkozó adatokat, de nem hangsúlyozza azokat az előnyöket, amik valóban meggyőzhetik a vásárlót. Emeljük ki, hogy a mi árunk miben más, miben jobb a hasonló termékekhez képest: érjük el azt, hogy ügyfeleink úgy érezzék, erre a termékre mindenképpen szükségük van.

Rosszul választjuk meg a hangnemet

Az ügyfelek számára akkor lesz igazán vonzó és szimpatikus a leírás, ha valóban őket szólítjuk meg. A diákokat nem köti le a hivatalos, szigorú hangnem, az idősebb generáció számára pedig éppen közvetlen stílus, a szleng kifejezések használata taszíthatja, ha tehát nem szeretnénk elidegeníteni a célközönséget, gondosan válasszuk meg a leírásunk stílusát.

Nem használunk kulcsszavakat

Egy internetes vásárlás az esetek túlnyomó többségében úgy történik, hogy a leendő vásárló az általa használt keresőoldalra beírja a fellelni kívánt termék nevét. Ha nincs elkötelezve egy adott webáruház mellett, akkor jó eséllyel az első 3-4 találat közül fog választani, nekünk tehát az a célunk, hogy webshopunk itt kapjon helyet. Ehhez fontos az, hogy a termékoldalakon elhelyezzük azokat a kulcsszavakat, melyekre a vevők jó eséllyel rákeresnek, így tulajdonképpen ingyen reklámhoz – és még több ügyfélhez – juthatunk néhány okosan megfogalmazott mondat segítségével.

A jó szöveg eladja a terméket

Egy webshop számára a termékleírás sokkal több, mint egyszerű információközlés: ezek a szövegek alapvetően befolyásolják a vásárlói döntéseket. A weboldalon megjelenő tartalomból derüljön ki, hogy pontosan mit árulunk, azt milyen fontos tulajdonságok jellemzik, hogy működik, de legfőképp az, hogy miben jobb, mint más termékek, miért érdemes azt megvásárolni.  Ha a fenti tanácsokat megfogadjuk, webshopunk látogatottságát látványosan növelhetjük, a termékleírások elkészítésébe tehát érdemes befektetni egy kis extra energiát.