Ezekre figyelj csomagcímzéskor!

Csomagcímzés

Az online vásárlás mára mindennapjaink részévé vált, remekül kiegészítve a hagyományos bevásárlási módokat. Bizonyos termékeket továbbra is “offline” helyekről szerünk be, egyes árucikkek esetén viszont már az internetes kínálat jelenti az elsődleges piacot. A számos online ajánlat között pedig a vásárlók a minőség mellett kényelmi szempontokat is megfontolnak, mint a szállítás gyorsasága vagy az átvételi és fizetési lehetőségek. A gyorsaság ugyanakkor mit sem ér pontosság nélkül – a precíz csomagcímzés pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a küldemények a vállalt szállítási időn belül célba érjenek. A pontatlanságok nemcsak az ügyfélélményt és elégedettséget ronthatják, hanem plusz költségeket, elmaradt bevételeket eredményeznek a vállalkozás számára. Nézzük meg, miért is fontos a megrendelések megfelelő csomagolása és címzése, mire érdemes figyelni a kiszállítás során és hogyan tehetjük a lehető leghatékonyabbá a kézbesítés folyamatát!

Csomagküldés: ezen a banánhéjon nem érdemes elcsúszni

Az online vásárlások ma már közel 10%-át adják a teljes belföldi kiskereskedelem forgalomnak. Az online kereskedelem pezseg, a hatalmas versenyben pedig az a vállalkozás lehet sikeres, ahol a termékek minősége mellett a kiszolgálás színvonala is első osztályú. A vásárlói igények összetettek, a termék ára, a szállítási határidők és költségek mellett fontos az ügyfélszolgálat elérhetősége vagy az igénybe vehető fizetési és átvételi mód. Nézzük meg, milyen lehetőségek vannak az online vásárolt áru célba juttatásához.

Személyes átvétel az üzletben

Az üzletben történő személyes átvétel előnye, hogy a vevő tetszőleges időpontban, sorbanállás nélkül és ingyenesen veheti át a rendelését. Az átvétel kifejezetten gyors lehet, ha a termék raktáron van, rövid úton az átvevő pontra kerülhet.

Szolgáltatói oldalon is praktikus megoldás, amennyiben a kereskedő rendelkezik az ehhez szükséges üzlethelyiséggel. Ellenkező esetben költségei lehetnek az átvevőpont kialakításának, valamint logisztikai és anyagi vonzata is van, ha a megrendeléseket egy adott helyre kell szállítani.

Személyes átvétel átvételi ponton

Ebben az esetben a kézbesítés úgy néz ki, hogy a kereskedő a megrendelést átadja egy logisztikai szolgáltatónak, aki az átvevő pontra szállítja a csomagot, ahol azt a vásárló átveheti. Ezek a pontok benzinkutakon, postákon és kisebb üzletekben találhatók, így könnyen megközelíthetőek, ráadásul néhány 0-24 nyitvatartással is rendelkezik.

Az országos lefedettségnek köszönhetően a vásárló könnyedén kiválaszthatja a hozzá legközelebb eső lehetőséget. Egyetlen komoly hátránya ennek a kézbesítési módnak, hogy nem minden terméknél lehet igénybe venni a szolgáltatást, különösen a nagy méret vagy súly jelenthet akadályt.

Csomagautomaták

A csomagautomaták azóta lettek különösen népszerűek, mióta az emberek keresik az érintésmentes, diszkrétebb átvételi módokat. Előnye a gyorsaság, hiszen – például Budapesten belül – akár aznapi szállítással is teljesíthetőek a megrendelések, ráadásul a nap 24 órájában átvehetőek.

Az átvétel mellett a csomagfeladás is kifejezetten egyszerű: egy online csomagkezelő felületen való regisztrációt követően egy egyedi kóddal lehet elhelyezni a megrendelést az automatában. A csomagautomaták hátrányaként említhető, hogy nem teszik lehetővé a készpénzes fizetést, valamint rekeszeiben korlátozott méretű csomagok helyezhetőek el.

Házhozszállítás

A házhozszállítás legnagyobb hátránya, hogy arra általában munkaidőben kerül sor, így nehezen rendelhetők otthonra a termékek, a munkahelyről pedig körülményes lehet hazaszállítani. Ennek áthidalásaként a vásárlók gyakran előnyben részesítik az időablakos kézbesítést és más praktikus megoldásokat, amelyekkel minél inkább igényeikhez szabhatják a kézbesítést.

A futárral való egyeztetés lehetősége, a pontos és részletes csomagkövetés, az utólagos, online időpont- és címmódosítási lehetőségek szintén hasznos extrák a felhasználók számára. A házhozszállítás mellett szól továbbá a készpénzes, utánvétes fizetés lehetősége, valamint a szállítható áruk széles köre.

Melyek a leggyakoribb hibalehetőségek házhozszállítás során?

Manapság szinte elvárás, hogy a rendelés legfeljebb két-három munkanapon belül megérkezzen. Az igények ugyanakkor folyamatosan növekednek, az elvárt szállítási idő egyre csökken, így gyakran már az egy munkanapos teljesítéssel is nehéz kitűnni. Ugyanakkor már egy nap késedelem is mélyen alááshatja a vásárlói bizalmat és tántoríthatja el az ügyfeleket az adott márkától.

Talán még rosszabb a helyzet, ha a csomag egyáltalán nem jut el a címzetthez. Vásárlói oldalról hatványozottan kellemetlen helyzet, amit tovább bonyolíthat a visszatérítés esetleges körülményessége.

A termékek sérülése szintén komoly buktatója a házhozszállításnak. Eredjen az a szállítás vagy a csomagolás során elkövetett hibákból, egészen biztosan nem fest jó képet a cégről egy sérült termék kézbesítése. Jó hír viszont, hogy gondos csomagolással és precíz címzéssel minimalizálható ezen problémák esélye!

A csomagcímzés fontossága

A megfelelő csomagolás és csomagcímzés egyaránt döntő jelentőségű a megrendelések határidőre és épségben történő teljesítése szempontjából. Nézzünk is meg, hogyan érdemes eljárni a folyamat során!

Mire kell figyelni csomagolás során?

Az áru megfelelő védelme

A hullámkarton remek csomagolóanyag: strapabíró, nem deformálódik, jól ellenáll az időjárási hatásoknak és többrétegű kivitelének köszönhetően bizonyos mértékben a mechanikai sérüléseknek is. A dobozon belül gondoskodni kell a megfelelő elrendezésről, esetleg térkitöltő anyag alkalmazásával, vagy deformációs zóna kialakításával. Törékeny csomagok esetén különösen körültekintően kell eljárni: ilyenkor a bubis fólia, a zsugorfóliázás, vagy az erősített csomagolás biztosíthat plusz védelmet.

Gazdaságosság, fenntarthatóság

Ha csak annyi anyagot használunk a csomagoláshoz, amennyi valóban szükséges, azzal a környezetet és pénztárcánkat egyaránt kímélhetjük. Profi elrendezéssel csökkenhető a szükséges csomagoló- vagy térkitöltő anyag mennyisége. Ezekből is érdemes környezetbarát anyagokat alkalmazni, mint a fagyapot, vagy a biológiailag lebomló térkitöltő hab.

Megfelelő címzés

A csomagolás végeztével a dobozt egy erős ragasztóval le kell zárni minden olyan ponton, ahol esetleg szétnyílhat. Utolsó lépés pedig a címzés: itt egy-egy pontatlanságnak súlyos következményei lehetnek, az áru elkallódása vagy elvesztése egyaránt. Nem kell sok adatot feltüntetni, azokat viszont nem árt egyértelműen, pontosan és jól láthatóan.

Milyen a jó csomagcímzés?

A szállítási címke azonosítja és juttatja célba a küldeményt. Ezért nagyon fontos, hogy minden lényeges információ pontosan szerepeljen rajta, a címke pedig elsőre is jól látható helyen, a doboz legnagyobb felületén kerüljön elhelyezésre. A címzett adatait vagy a pontos címet minden csomagküldés esetén meg kell adnunk, de nézzük meg, pontosan milyen információkat kell feltüntetni a csomagon!

Belföldi címzési szabályok

  • Feladó: értelemszerűen a vállalkozás, aki a csomagot küldi. A feladót a cégnév és a székhely megadásával kell szerepeltetni a címke bal felső sarkában. Jelentősége a csomag visszaküldésekor lehet, például, ha a címzett nem venné azt át.
  • Címzett neve. Ez lehet magánszemély és cég egyaránt – szintén elmaradhatatlan része a címkének.
  • A rendeltetés helye, tehát a címzett lakcíme, tartózkodási helye, székhelye vagy fióktelepe szerinti település neve. Budapest esetében akár a kerület megnevezésével is feltüntethető.
  • A címhely legalább a közterület nevét jellegét és a házszámot tartalmazza. Ide kerülhet továbbá az épület, a lépcsőház száma, az emelet vagy az ajtó. Bizonyos esetekben elegendő a helyrajzi számot feltüntetni ezen a soron.
  • Irányítószám, ami a közigazgatási cím szerint irányítószámot jelenti. A gyakorlatban ebből szokott a legtöbb fennakadás előfordulni: ha csak az utolsó számjegy hibás, a csomag akkor is kerülhet olyan futárhoz, aki nem illetékes a település azon körzetében kézbesíteni.

Nemzetközi címzési szabályok

  • A legfontosabb formai eltérés, hogy nemzetközi szállítás esetén a címzéskor a címhely irányítószáma a rendeltetési hellyel egy sorba kerül.
  • Az utolsó sorban fel kell tüntetni a rendeltetési ország nevét, legalább magyarul, de célszerű angolul is.
  • Emellett minden esetben érdemes ellenőrizni a célországban használt címformátumot, hogy biztosan minden buktatót elkerülhessünk.

Milyen információt érdemes feltüntetni még a csomagoláson?

  • A Magyar Posta igénybevétele esetén a címzés mellé egy úgynevezett feladóvevényt is a csomagra kell ragasztani, a címkével megegyező címzetti adatokkal, valamint jelölni kell a csomag jellemzőit is, például, hogy törékeny.
  • Minden esetben célszerű külön feltüntetni, ha a csomag törékeny, az arra ragasztott törékeny (fragile) feliratú matricával. Ne feledjük, hogy ez a csomag tartalmát nem védi, azonban hasznos információkkal szolgál a fuvarozó számára és az esetleges sérülések miatti felelősség bizonyításánál is szerep juthat neki.

Mikor érdemes a csomagolást kiszervezni?

A költségek alacsonyan tartása és a kiadások racionalizálása valamennyi vállalkozásnak elemi érdeke. További prioritás az erőforrások optimalizálása, beleértve a munkaerő hatékony szervezését, valamint – különösen frissen alakult cégek, webshopok esetében – szempont lehet a költségek kontroll alatt tartása. A csomagolás kiszervezése számos ponton segítheti a vállalkozások ezen törekvéseit.

Milyen előnyökkel járhat a csomagolás kiszervezése?

A csomagolás kiszervezése egyfelől munkaerőt szabadít fel, másfelől profi kezekbe adja ezt a munkafázist. A legtöbb cég a szállítást is elvégzi, így nem kell új gépjárműveket beszerezni vagy futárokat foglalkoztatni. Ha pedig a csomagolástól kezdve a címkézésen át egészen a kiszállításig szakemberekre bízzuk a csomagjainkat, azzal rengeteg adminisztráció, szervezés és logisztika kerül le a vállunkról. A felszabadult kapacitásokat pedig fordíthatjuk más, profilba vágó céges feladatok teljesítésére. Így nem kell többet amiatt aggódnunk, hogy egy pontatlan címke vagy egy silány csomagolás meghiúsítaná a kézbesítést vagy egyéb módon kellemetlenséget okozna ügyfeleinknek.

Mire érdemes figyelni logisztikai partner választásakor?

A hatékonyság egyik kulcsa a folyamatok gördülékenysége, amit egy logisztikai partner “közbeiktatása” sem akaszthat meg. Ezért fontos, hogy olyan szoftveres megoldással rendelkezzen, amely egyszerűen integrálható meglévő webshopunkkal, vállalatirányítási rendszerünkkel.

A digitalizáció és az automatizáció a hatékonyság másik fontos pillére. Ezért olyan partnert érdemes választani, aki az összehangolt, automatizált folyamatokkal nemcsak az emberi hibákat iktatja ki a rendszerből, hanem olyan versenyképes szolgáltatást nyújt, amely biztosítja a cég növekedését.

MXP: innovatív logisztikai platform

Az MXP-nél innovatív, magas színvonalú, mégis egyszerűen kezelhető, felhasználóbarát megoldásokat nyújtunk ügyfeleinknek. Fejlett informatikai rendszerünk könnyedén integrálható több webshop motorba (WooCommerce, Unas, Shoprenter, Magento, PrestaShop), így a rendelések szinkronizálása és a raktárkészlet változása valós időben történik.

Emellett valós időben követhető nyomon a megrendelések állapota, ellenőrizhető a raktárkészletet, a felhő alapú technológiának köszönhetően akár távolról is. Célunknak tekintjük, hogy partnereink valamennyi küldeményei gyorsan, pontosan érjenek célba Budapesten és országosan egyaránt!