Hogyan kapcsolódik össze a körkörös gazdaság és a termék életciklus?
Mit jelent pontosan a körkörös gazdaság és miért vált egyre fontosabbá?
2,2 milliárd tonna hulladék – ennyi az emberiség éves „termése”. Ennek a felfoghatatlanul nagy mennyiségnek az oka a hagyományos, lineáris gazdasági működés, mely során egy termék életútja egy meghatározható végcél felé halad: a kidobás, elhasználódás felé.
Ezzel szemben a körkörös gazdaságnak az a célja, hogy minden termék élettartamát meghosszabbítsuk, amennyire csak lehet. Így nemcsak a nyersanyagokon spórolhatunk, de a kidobandó hulladék mennyiségén is csökkenthetünk. Egy adott árucikk számtalan formában kelhet új életre: átalakítva, megjavítva, újrahasználva (más funkcióban), továbbadva, esetleg mások számára is kölcsönözhetővé téve. Ha pedig már semmilyen módon sem használható újra a termék, akkor is kinyerhető még belőle az alapanyag.
A körkörös gazdaság fontossága tehát az egyén és a közösség szintjén sem elhanyagolható: számos előnye van a termék életciklus növelésének.
A körkörös gazdaság és a termék életciklusának kapcsolata
Ahhoz azonban, hogy mindezt megértsük, először is fontos tisztába kerülnünk a termék életciklus fogalmával. Ez tulajdonképpen az árucikk piaci bevezetésétől az abból történő kivonásig tartó termékélettartam. Ha meghatározzuk az életciklus-modellek által a termék várható életciklus-ívét, ahhoz alkalmazkodva jobban kihasználhatjuk az adott készítményekben rejlő potenciált. Ezzel pedig maximalizálható a profit is, melyet hozhatnak.
Egy adott árucikk életciklusa jellemzően négy-öt szakaszból áll, melyek az alábbiak:
A termék kifejlesztése
Ekkor még csak költségeink vannak a gyártás kapcsán, profitunk nem.
A bevezetési fázis
Ebben az időszakban, a termék piaci beléptetésének idején a kereslet és a bevétel is felfelé ível.
A forgalom növekedése
Ebben a szakaszban még mindig a termék brandjét építjük. A marketing fókusza átterelődik az értékesítésre, a szélesebb vásárlói rétegek megszólítására.
Az érett szakasz
Ahogy a piac telítődik, a forgalom fokozatosan eléri maximumát, majd stagnál, végül pedig csökken. A célunk az, hogy vevőinket megtartsuk, és ezt a periódust a lehető legtovább elnyújtsuk – a márkahűségre való építéssel, valamint árengedményekkel.
Az elkerülhetetlen hanyatlás
A kereslet folyamatos csökkenésével kapacitásfeleslegünk keletkezik, amely nyomottabb árakhoz vezet. A stratégia fókusza ekkortól már a minél stabilabb bevétel, a lehető legalacsonyabb költségszint mellett – azaz a „betakarítás”. Végül pedig a termék végleges kivezetésre kerül.
Mindebből tehát már láthatjuk: a termék életciklusának növelése nemcsak környezetünkre gyakorolhat jótékony hatást, de a profitunkra is. Hiszen amellett, hogy globálisan is csökkenhet nyersanyag függőségünk, és innovatívabb termékek kerülhetnek ki a piacra, a tudatos terméktervezéssel a természetre káros anyagok kibocsátását, a hulladékok általi környezetszennyezést is csökkenthetjük. Ha pedig egy termékhez kevesebb nyersanyag, valamint csomagolás szükséges, vagy az addigi energiafelhasználás töredéke, az a gyártási folyamatokat is költséghatékonyabbá teheti.
Fenntartható e-kereskedelem?
Az e-commerce iparág növekvő részesedése = drasztikusabb környezetszennyezés?
Az online vásárlások száma a pandémia óta egyre jobban nő. A termékek házhoz szállítása azonban óriási terhet ró környezetünkre, amennyiben nem áll mögöttük egy pontos tervezés. 2016-ban például az Egyesült Államokban már a szállítóipar okozta a legnagyobb mértékű szén-dioxid szennyezést, nem az erőművek.
Ennek oka jelentős mértékben az, hogy sokan a webshopokat használják próbafülkének: egy méretből többet is rendelnek, majd visszaküldik a számukra nem megfelelő darabokat. Emellett az is gyakori, hogy teljesen felesleges holmikat vásárolnak.
Így válhat az e-kereskedelem is a fenntarthatóság fontos bástyájává
Az e-kereskedelem térnyerésének azonban nem csak árnyoldalai vannak. Az átgondoltan kiépített logisztikai hálózatok közel 50%-kal is képesek lehetnek csökkenteni a szállítással járó károsanyag-kibocsátást. De mit is jelent mindez a gyakorlatban?
- Energiahatékonyság a szállításban és a csomagolásban
Az elektromos járművekre való áttéréssel, a hatékony szállítás útvonalakkal több mint 2,5-szeres mértékben ellensúlyozhatjuk azt a negatív hatást, amely a többlet csomagolással jár. Mivel központi raktárakból szállítják az árukat a fogyasztóknak, logikus, hogy automatikusan csökken a bevont járművek száma is.
- Technológiai újítások
A mesterséges intelligencia igénybevételével, valamint a pontosabb készlettervezéssel elkerülhető a nagy mennyiségű terméktöbblet és a pazarlás. Az automatizált rendszerek ugyanis képesek a keresletet precízen megbecsülni.
- Átláthatóság a maximumon
Ha a vevők pontos információkat kaphatnak a termékek minőségére vonatkozóan, az a márkánk iránti elköteleződésüket, a vásárlóerejük növekedését is magával hozhatja. Arról nem is beszélve, hogy a fenntarthatóbb vásárlási döntéseiket is támogathatjuk ilyen módon.
- Csökkenő karbonlábnyom
Mivel egyre kevésbé van szükség a hagyományos, fizikai üzletek fenntartására, ezzel automatikusan redukálódik a szállítás környezeti terhelése. Emellett pedig a hosszú szállítási láncok is lerövidülnek: az e-kereskedelemben egyenesen a fogyasztóhoz kerül minden áru, köztes lépések nélkül.
Hogyan válhat zölddé a logisztika?
Innovatív megoldások a szállítás környezeti hatásának minimalizálására
Változás az ellátási láncoknál
Egy dinamikusan feltörekvő ágát alkotja a logisztikának az inverz, vagyis fordított típusa. A fordított logisztika során az áruk hulladékgazdálkodási, újrafelhasználási célokból visszakerülnek a gyártóhoz. Így minden olyan folyamatot magában foglal ez a logisztikai ágazat, amely a nyersanyagok és termékek újrafelhasználásáról és –hasznosításáról szól. Ez tehát a hagyományos logisztikával éppen ellentétes folyamatot jelent: a termékek begyűjtését (azok szétosztása helyett).
Környezetbarát közlekedés
A hibrid és teljesen elektromos járművek alkalmazásával, a villamos vontatású vasúti kocsik, valamint a napenergia és a szélenergia használatával egyaránt csökkenthető a környezetszennyezés. A napelemek haszongépjárművekre történő felszerelése is egy működőképes kezdeményezés lehet.
Ez még jelenleg is egy fejlődő terület, ám a személyautók esetében egyre népszerűbbé váló elektromos hajtás a kamionok, a teherszállítás esetében is hasznos lehet. Az első nyerges vontató már hazánkban is forgalomba állt 2020-ban. A hidrogénhajtás kiaknázása a másik potenciálisan nagy lehetőség, azonban ez még igencsak kezdetleges cipőben jár: alig néhány ilyen modell van még a személyautók között is.
Környezetbarát logisztikai megoldások
Egy másik fontos területe a szállítás megreformálásának az ellátási láncon való egyszerűsítés, azaz a körkörös ellátási lánc létrehozása. Hosszú távon a logisztikai iparág szereplőinek a proaktivitására is szükség lesz az ellátási láncok dekarbonizációjáért, az árucikkek fogyasztóhoz való, minél rövidebb úton történő eljuttatásáért. Az okosan átgondolt szállítási útvonalakkal, a szállítmányozás jobb megszervezésével minden logisztikai cég sokat tehet ez ügyben.
Fenntarthatóság a csomagolásban
A csomagolás véd, tájékoztat és eltakar – azonban már a vásárlók részéről is megjelenik egy komoly igény a fenntarthatóságra. A német vásárlók 76%-a számára nem szimpatikus az a gyártó, aki túl nagy csomagolással látja el termékét. Ez a későbbi fogyasztói döntésekre is negatívan hat.
Kínában pedig már az árucikkek 85%-át csak egyszer csomagolják be, a megszokott kétszeri helyett. Ezt az arányt 2025-re már 100%-ra tervezik felfejleszteni. Sőt: az ún. okosdobozok bevezetésével könnyedén helyettesíthetővé válnak a ma még megszokott papírdobozok is.
Ám nemcsak a németek és a kínaiak érzik problémásnak a csomagolások kezelésének problémáját. A 3R mantra (reduce, reuse, recycle = csökkentés, újrahasználat, újrahasznosítás) már világszerte a fiatal és/vagy tudatos fogyasztók körében egyre nagyobb szerepet kap. Ha őket szeretnénk megszólítani, akkor szükséges megreformálni a csomagolást is. A legjobb megoldás erre a zero-waste anyagok alkalmazása: a növényi alapú és papírcsomagolás, mely készülhet kókuszból, kukoricakeményítőből, cukornádból vagy akár gombából is.
Az MXP szolgáltatásai minden olyan vállalkozó számára ideálisak, akik megreformálnák csomagküldésüket. Az innovatív, felhőalapú logisztikai platformon teljeskörű webshoplogisztikai kiszolgálást vehetnek igénybe a megrendelők. A rendeléseket valós időben szinkronizálja szoftverünk, ahogy a raktárkészlet és a megrendelések állapotát is. A munkanapokon 15.00-áig beérkezett rendeléseket még aznap feldolgozzuk, hogy másnap már ki is szállíthassuk a címzetteknek.