Az online kereskedelemben hatalmas a verseny az elégedett vásárlókért, akik egyszerűen, gyorsan, megbízhatóan szeretnének termékeket rendelni. Ilyen adottságok mellett egy vállalkozás akkor lehet sikeres, ha a digitális térben is képes maximalizálni az ügyfélélményt. Onnantól, hogy a vásárló egy könnyen kezelhető webáruházban leadja a rendelését, egészen a csomag gyors és pontos kézbesítéséig bezárólag.
A törékeny csomagok szállítása egy további megoldandó feladatot állít az értékesítés folyamatába. Ilyenkor már a csomagolás során is különös körültekintéssel kell eljárni, a rakodás és a fuvarozás is fokozott óvatosságot igényel. Sérült termékek kézbesítésével nemcsak hűséges vásárlókat, hanem profitot is veszíthetünk: jó hír viszont, hogy néhány alapvető szempont betartásával a minimumra csökkenthetjük a kár bekövetkeztének esélyét. Mostani cikkünkben ehhez kívánunk segítséget nyújtani!
Mi számít törékeny csomagnak?
A törékeny termékek közös jellemzője, hogy azok valamilyen külső behatás – például nyomás, ütődés vagy rázkódás – hatására nagy eséllyel sérülhetnek vagy megsemmisülhetnek. A fuvarozás során pedig a küldemények egymásra nehezednek, időnként összeütődnek, súrlódnak, rázkódnak, amely nem megfelelő csomagolás és elhelyezés esetén könnyen kárt tehet bennük.
A gyakorlatban az alábbi törékeny termékek szállítása tekinthető a leggyakoribbnak.
- Háztartási eszközök és az elektronikai berendezések, mint például a televízió, hangfal, projektor, világítótestek, laptop.
- Nagyobb háztartási gépek, mint például a bojler, kazán, mosógép, klímák, mobilklímák, szobabicikli.
- Gipszből, kristályból, üvegből, kerámiából vagy porcelánból készült tartalmak, mint például a csillárok, ablakok, poharak, vázák, étkészletek, dísztárgyak, tükrök.
- És minden, aminek az épsége fokozott veszélynek van kitéve a szállítás során: ilyenek a borok, a kozmetikumok, a cserepes növény, a csempe vagy éppen a járólap.
Törékeny termékek szállítása: erre figyeljünk csomagoláskor
Ha a csomagolás szemmel láthatóan nem biztonságos, akkor már a futárcég is megtagadhatja annak felvételét. A hibás csomagolás ráadásul az adott küldemény mellett más feladott tárgyak sérülését is okozhatja, amelyekért a sérülést okozó csomag feladója lesz a felelős. Nézzük is meg, mire figyeljünk a csomagolás során, hogy elkerüljük az ezekhez hasonló buktatókat!
Erős külső csomagolás
A megfelelő védelmet egy erős, legalább három rétegű, vízhatlan doboz tudja biztosítani, amelyet indokolt lehet a sarkoknál megerősíteni. Nagyon fontos, hogy felülete egységes legyen, ne legyen csillogó, fényes vagy áttetsző, emellett pedig tartósan fel lehessen rá ragasztani a postai jelzéseket. Az extra biztonság érdekében két kartondobozt is használhatunk, amelyek a küldemény belsejét és külsejét egyaránt védik – a kettő közötti rést pedig térkitöltő anyaggal bélelhetjük ki.
Megfelelő méretű doboz
A túlméretezett külső csomagolás a termék rázkódását, ütődést eredményezheti, emellett ezeknek a szállítási díja is magasabb lehet. A kicsi, túl szorosan illeszkedő doboz pedig nem biztosít elegendő párnázást. Hosszában, széltében, valamint alul-felül érdemes legalább 5-6 centiméter helyet hagyni a termékek és a doboz oldalai között, így kalkulálni a szükséges méretet.
Belső csomagolás
Fontos, hogy a törékeny tárgyakat egyesével csomagoljuk, hogy azok ne ütődjenek össze a szállítás során – erre a célra a buborékfólia az egyik legnépszerűbb megoldás. Akár több rétegben is betekerhetjük a kényes termékeket: érdemes olyan védőréteget létrehozni, amin keresztül már nem lehet érezni a formájukat.
Térkitöltő anyagok
A térkitöltő anyagok a dobozban található üres területek kitöltésével megakadályozzák az áru mozgását, védelmet nyújtva a termékek egymáshoz ütődésével szemben. A megfelelő térkitöltő anyag könnyű, rugalmas, jól adagolható, higiénikus. A habfólia remek védelmet nyújt a karcolás és kopás ellen. Olyan vékony, polietilén habból készült lapokat jelent, amely a törékeny tárgyak fölé, köré, illetve az egymásra tett tárgyak közé helyezve óvja azok felületét. A légpárnás fóliák és tasakok kiváló ütéselnyelő tulajdonságokkal rendelkeznek, párnázáshoz, kitámasztáshoz ideális megoldást jelentenek.
A termékek elhelyezése
A dobozon belüli hézagok kitöltése érdekében először térkitöltőt kell elhelyezni az alapra, 5-6 centiméter vastagon a doboz alján. A tárgyakat a doboz közepére, az oldalaktól és a sarkoktól való megfelelő távolságra ajánlott helyezni. Mindig győződjünk meg arról, hogy a választott töltőanyagok valóban elbírják a termékek súlyát és hatékony védelmet biztosítanak egy rázósabb szállítás esetén is.
A csomag leragasztása
A dobozt úgy kell leragasztani, hogy az ne nyílhasson ki a szállítás során, senki ne férhessen hozzá a kezelési folyamatok alkalmával, és ne lehessen azt roncsolásmentesen kinyitni, majd visszazárni. Ezért minden esetben vastag, legalább 45 milliméter széles, erős ragasztószalaggal zárjuk le, akár a csomagot többször is leragasztva. A madzag és a spárga környezetbarát, esztétikus megoldások, ráadásul néha még a pakolásnál is hasznosak lehetnek. Viszont könnyen elszakadhatnak, beleakadhatnak valamibe, vagy meglazulhatnak, ami miatt összességében kockázatos megoldást jelentenek.
Megfelelő áruvédelmi jelzések elhelyezése
Léteznek áruvédelmi jelekkel ellátott ragasztószalagok, amelyek valamennyi releváns jelöléssel beszerezhetőek. Emellett belföldi csomagszállításnál a ’Törékeny”, nemzetközi küldemény esetén pedig a ’Fragile” felirattal minden esetben jelöljük azt meg. Egy “Kérjük óvatosan kezelni!” jelzésű matricával pedig szinte biztosan felhívjuk a szállítást végző személyzet figyelmét a küldemény speciális kezelést, különös odafigyelést igényel.
Megéri biztosítást kötni a törékeny csomagokra?
Törékeny csomag szállítását szinte valamennyi fuvarozó cég vállalja – jellemzően felár ellenében –, azonban a feladott csomagokért való felelősséget általában már nem, a keletkezett károk az ügyfeleket terhelik. Ebben az esetben felmerülhet a biztosítás lehetősége, ami szintén elérhető a legtöbb futárcégnél, erről egyedileg érdemes tájékozódni. A Magyar Postánál van lehetőség a csomagokról értéknyilvántartást kérni – sérülés esetén pedig a küldemény értékéhez igazolva a feladó kártérítésben részesülhet, azonban a teljes ellenérték megtérítésére sok esetben nincs mód.
Ha biztosabbra szeretnénk menni, a csomagolást követően készítsünk képet a dobozról nyitott állapotban, ahol látszik a termék elrendezése, majd zárt, feladás előtti állapotban is. Ezzel jelentősen javíthatjuk az esélyeket vita esetén és igazolhatjuk, hogy szakszerűen jártunk e – például, ha egy értékesebb termék sérülése esetén ennek kiemelt jelentősége lenne.
Törékeny csomag feladása: ezekre figyeljünk vállalkozóként!
Törékeny csomagok szállítása során a legfontosabb szempont a csomagolás módja. Minél profibb ez a munka, annál kisebb a valószínűsége, hogy azok eltörnek a kézbesítés során. Sajnos azonban még a legnagyobb gondosság mellett is történhetnek balesetek – egy profi kereskedőcégnek pedig ezeket a helyzeteket is megfelelő módon kell kezelnie, hogy vásárlói bizalmát megőrizve továbbra is jó színben tűnjön fel. Nézzünk is meg 3+1 tippet, amelyek segíthetnek törekvéseink sikerre vitelében!
1. Világos, egyértelmű kommunikáció
Ha a termék törékeny, azt már a termékoldalon célszerű feltüntetni a webáruházban. Amennyiben pedig emiatt speciális szállítási módot igényel, ami esetleg hosszabb szállítási időt eredményez, akkor ezen információkat is érdemes szerepeltetni. Az ÁSZF (Általános Szerződéses Feltételek) kötelező eleme valamennyi webáruháznak – ebben a dokumentumban rendezhetjük részletesen többek között a szállítás feltételeit, így az áru visszaküldésének menetét is.
2. Ügyfélbarát hozzáállás
Azért, hogy az ügyfélélmény a lehető legkisebb csorbát szenvedjen, érdemes teljesen gördülékennyé tenni a visszaküldés menetét. Az ügyfélszolgálat felkészítése ezekre a helyzetekre gyors és hatékony segítséget jelenhet a hozzájuk forduló ügyfeleknek. Ha van ilyen, akkor a gyakran ismételt kérdések között is érdemes egy szekciót szentelni a sérült termékek visszaküldésének. Továbbá útmutatót, akár videót is készíthetünk arról, hogyan kell szakszerűen becsomagolni a visszaküldendő terméket.
3. Környezettudatos szemlélet
Csomagolás során érdemes minimalizálni a felhasznált csomagolóanyag mennyiségét és lehetőleg környezetbarát, például újrahasznosított anyagokat választani – ezzel is mutatva a vállalkozás környezettudatos törekvéseit. Ha a csomagot vissza kell küldeni, érdemes bevonni ebbe az ügyfeleket is: például kuponokkal, kedvezményekkel jutalmazni azt, aki az eredeti csomagolásban juttatja el a küldeményt.
+ 1: Profi segítség
Ha elkerülhetetlen tűnik, hogy a törékeny küldemények némelyike időnként és kivételesen megsérüljön vagy megsemmisüljön, akkor is érdemes minimalizálni ennek esélyét. Ha külső céget bízunk meg a szállítással, vagy akár magával a csomagolással is, akkor – amennyiben jól választottunk szolgáltatót – profi kezekben adjuk törékeny termékeink kezelését. Nem nekünk kell a csomagolás szakszerűsége, feladott küldeményünk biztonsága vagy a szállítás és gyorsasága miatt aggódni, marad lehetőségünk az értékesítési tevékenység fejlesztésére, az új vevők megszerzésére fókuszálni.
Miért érdemes a törékeny csomagokat az MXP-re bízni?
A MXP-nél komplex szolgáltatást nyújtunk ügyfeleinknek, amelynek keretében akár a teljes logisztikai terhet levesszük a válláról a termékek beszerzését követően, beleértve a tárolást, a csomagolást és a kézbesítést is. Szakképzett kollégáink segítségével elvégezzük termékeid profi csomagolását, legyen szó egyedi vagy standard megoldásról, szükség esetén pedig vállaljuk a csomagoláshoz szükséges anyagok beszerzését is.
Tapasztalatunk van bármilyen méretű és anyagú áru szakszerű csomagolásában, akár törékeny, túlméretes vagy egyedi bánásmódot igénylő termékről van szó. Ha neked is szakszerű segítségre, profi csomagolásra és szállításra, esetleg innovatív logisztikai megoldásokra van szükséged, keress minket elérhetőségeinken!