Hogyan használja ki az utánvétes fizetésben rejlő előnyöket?

Utánvétes fizetés

Utánvétes fizetés, banki átutalás, bankkártyás online fizetés, elektronikus pénztárca: általában számos fizetési mód közül válogathat az, aki online vásárlásra adja a fejét. Az utánvét még mindig az egyik legnépszerűbb a vásárlók között. Nem véletlenül: hazánkban sokan szeretik a készpénzes fizetést, így az online vásárlói kedvet is növeli, ha nincs szükség előreutalásra. Érdemes ezért biztosítanunk az utánvétes vásárlást webshopunknál a csomagpontos, házhozszállítási vagy postára érkező csomagok esetén. Cikkünkben bemutatjuk az utánvétes fizetési mód minden előnyét és felmerülő hátrányát, hogy webshoptulajdonosként mindenre felkészülhessünk időben!

Webshop fizetési módok: az egyik leggyakoribb az utánvétes fizetés

2021-re már a 18-79 éves magyarok 90%-ának volt tapasztalata az internetes vásárlásban. Így 2024-ben egyértelműen a fogyasztói élmény része, hogy a célcsoportunk igényeit a webáruházunk is a lehető legjobban kielégítse. Ennek része, hogy biztosítjuk a ma legnépszerűbb, online fizetési lehetőségeket is webshopunkon. 

Banki átutalás

Csak egy bankszámla és egy néhány gyors kattintás szükséges az egyik legnépszerűbb, és a webshopok 78%-ánál megtalálható online fizetési módhoz, a banki átutaláshoz. Az előre átutalás már gyakran azonnal megejthető, így nem kell már heteket vagy napokat várnunk ahhoz, hogy megérkezzen a pénz. A sikeres banki transzfer után pedig már fel is adhatjuk a terméket a vásárlónak.

Bankkártyás online fizetés

Ha a hazai piac mellett egy (vagy több) nemzetközit is megcéloznánk, ahhoz szükségünk lesz a bankkártyás online fizetés bevezetésére. Ez a webáruházak 60%-ánál elérhető. Hozzá vevőinknek csak egy bank- vagy hitelkártyára lesz szükségük, és néhány adatuk megadására (bankkártyaszám, a bankkártya lejárati ideje, CVC/CVV-kód). A legelterjedtebb kártyatípusok, melyekkel vásárolni szoktak, a Visa, a MasterCard, a Maestro és az American Express.

Elektronikus pénztárca (pl. PayPal)

Ehhez a vevőnknek regisztrálnia kell egy fiókot, amelynek virtuális egyenlegét saját maga töltheti fel. Ilyenkor egyedül ebből az összegből vásárolhat ügyfelünk, tehát nem közvetlenül a bankszámlájáról kapjuk meg a pénzt.

Utánvétes fizetés

A leggyakoribb fizetési módok közül az utánvétes fizetés az, ami a legtöbb webáruházban megtalálható: mintegy 82%-uknál elérhető. Ám itt is érzékelhető, hogy a készpénzes megoldásokról egyre inkább az érintésmentes, bankkártyás fizetés felé tolódik az arány. 

Mi jellemzi az utánvétes fizetést?

Amikor a fizetés a csomag átvételekor történik, azt nevezzük utánvétnek. A vevők azért szeretik, mert növeli bennük a bizalmat a (számukra ismeretlen) feladók, webshopok iránt. 

Milyen esetekben kerülhet sor utánvétes fizetésre?

Házhozszállításnál

Ilyenkor a futár kiszállítja otthonunkba a csomagot, ahol kártyával vagy készpénzben egyaránt fizethetünk. Csak ezután kapjuk kézhez az adott küldeményt.

Csomagpontnál vesszük fel a csomagot

Egy időhöz nem kötött, rugalmas lehetőség a csomagponti átvétel, ahol készpénzzel vagy bankkártyával egyaránt lehet fizetni.

Postára érkezik

Postán maradó csomag esetén a postai alkalmazottnak kell átadni a termék ellenértékét ahhoz, hogy megkaphassuk azt. Ilyenkor a letétbe helyezett csomagért fizetünk.

Hogyan fizethet utánvét esetén a vevő? A legfontosabb tudnivalók

  • Fizetés bankkártyával: a vásárló azután veheti át a terméket, miután bankkártyával fizetett már a futárnak. Ő fogja aztán továbbítani az összeget az eladónak.
  • Fizetés készpénzzel: a vevő a csomag kézbesítésekor készpénzben fizet a futárnak vagy a postai alkalmazottnak. Ilyenkor csak akkor kapja meg a csomagot a vásárló, ha már azt kifizette. Amennyiben nincs nála elég készpénz, abban az esetben azt visszaküldik az eladónak.

Mi mindent fizethet ki a vevő utánvét esetén?

A vásárolt termék ára mellett a szállítási, kézbesítési költséget is kiszámlázhatjuk a vevőnknek. Ám ha ő nem akar fizetni, akkor a futártól nem kapja meg a csomagot. A szállítási költséget ilyen esetekben nekünk kell állnunk.

Így zajlik az utánvétes fizetés

Miután beérkezett a megrendelés és becsomagoltuk azt, feladóként a futárnak odaadjuk a futárnak. Ő kézbesíti azt a címzettnek, aki viszont csak akkor tudja a küldeményt átvenni, ha kifizeti annak megérkezésekor. A futárszolgálat gondoskodik arról, hogy ezután megkapjuk az érte járó pénzünket.

Utánvétes fizetés: biztonságos és kényelmes?

Az utánvét előnyei

Ezt a fizetési módot a legtöbben egyrészt azért választják, mert az utánvét lehetőséget biztosít arra, hogy élőben, készpénzben vagy bankkártyával fizessenek a termékért, amit már a kezükben tudhatnak. Másrészt tudnunk kell, az utánvét népszerűségének alapja egy nagy fokú bizalmatlanság az online webshopokkal szemben. Így ha ezt biztosítjuk, kereskedőként szívesebben vásárolnak majd tőlünk a jövőben is. Arról nem is beszélve, hogy mi is biztosra mehetünk: a csomagunk valóban a címzett kezébe kerül, és nem kallódik el.

Az utánvét hátrányai

Amellett, hogy a vásárlók érdekeit védi ez a fizetési mód, eladóként már némi rizikóval is szembesülhetünk, ha ezt a módszert választjuk. Előfordulhat ugyanis, hogy – ha a vevőnél nincs elegendő pénz, vagy a bankkártyáján fedezet – a csomagot visszakapjuk. Viszont ilyenkor is ki kell fizetnünk a szállítási és kezelési költséget a postának és a futárszolgálatnak. A túl későn lemondott rendelések is növelhetik nemcsak kiadásainkat, de az adminisztratív teendőinket is. A vásárlóknak pedig újra meg kell rendelniük a terméket tőlünk, ha csak véletlenül nincs náluk éppen elég pénz a futár kifizetésére.

Mire érdemes figyelni utánvét esetén kereskedőként?

A problémák nagyobb eséllyel történő elkerülése érdekében érdemes odafigyelnünk néhány fontos dologra. A leginkább arra, hogy a csomagot megfelelően csomagoljuk és címezzük:

  • használjunk utánvétes csomagcímkét
  • pontosan és jól olvashatunk tüntessük fel a címzést
  • határozzuk meg pontosan az utánvét összegét, azaz mindazt, amit elvárunk, hogy kifizessen a vevőnk (termék értéke, feladási költségek)
  • ha pedig tehetjük, ügyeljünk a környezetbarát csomagolásra is!

Van-e maximális összeg az utánvét fizetésekor?

Igen: például a GLS és a DPD is minden belföldre címzett csomag értékét bruttó 500.000 Ft-ban maximálja. A csomagokon utánvét esetében mindig feltüntetik a COD jelzést (cash on delivery).

Lehet-e külföldre utánvétes csomagot küldeni?

Bár a Magyar Postánál csak bizonyos szolgáltatások esetén van erre mód, a nagyobb futárszolgálatok többségénél (pl. DPD, GLS, Pick Pack Pont) minden csomag esetében. A TNT Express-nél pedig eleve csak belföldi utánvételes szolgáltatást biztosítanak.

Mit tehetünk, ha a vevő nem veszi át az utánvétes csomagot?

Ha vásárlónk bármilyen okból nem veszi át a csomagunkat, a futárszolgálatok jellemzően másnap, vagy egy másik, a vevő által megjelölt időpontban ismét megpróbálják azt kézbesíteni. A csomagpontok többségében pedig eleve 5 nap áll rendelkezésre az átvételre. Ha a megadott időablakot nem használja ki az ügyfél a csomag felvételére, a választott szolgáltató visszajuttatja a feladónak a küldeményt. Ennek a díja a visszaszállítási költség, ami az eladókat terheli.

Van arra is példa, hogy a futárszolgálat az automatikus visszaküldés helyett felveszi a kereskedővel a kapcsolatot, hogy mi legyen a csomag sorsa. Ha a visszaküldés mellett döntünk, annak díját ugyanúgy nekünk kell kifizetni, viszont felajánlhatják a megsemmisítés vagy raktározás lehetőségét is.

Milyen előnnyel jár a kiszervezett logisztika a fizetési megoldások esetében?

A kiszervezett logisztika, más néven fulfillment az online vásárlások teljes folyamatát magába foglalja: a termékek beszerzésétől és raktározásától kezdve, egészen a megrendelések teljesítéséig. Ezzel lekerül a vállunkról a szállítás minden nyűgje, és több időnk marad nemcsak a fontos szakmai feladatokra, így az ügyfélkapcsolatokra is.

Mivel a szerződött partner végzi a kiszállítást, az utánvétes fizetést sem nekünk kell lebonyolítanunk. A partnercég szakértelmével, skálázható működésével így rengeteg időt és költséget takaríthat meg számunkra: csak azért fizetünk, amilyen szolgáltatást ténylegesen igénybe vettünk. Mindemellett az utánvét-kezelést szintén teljes egészében rájuk bízhatjuk: bizonyos fulfillment cégeknél akár a külföldi csomagok esetében is.

 

Az MXP 10 éves működésével, nemzetközi színtéren szerzett tapasztalataival áll ügyfelei rendelkezésére. Innovatív, felhőalapú logisztikai platformot nyújt minden partnerének, aki rájuk bízza utánvétes csomagküldését. A küldemények útját valós időben követhetjük nyomon, és bármikor ellenőrizhetjük a rendelések állapotát is.