Az online kereskedelem során a modern logisztika és raktározás területén egyre nagyobb kihívásokkal és versennyel szembesülünk, melyek kezeléséhez a jól szervezett komissiózási folyamat – mely a rendelések kigyűjtését és összeválogatását jelenti – elengedhetetlen. Az alábbiakban a komissiózás fontosságáról beszélünk, bemutatva, hogyan járul hozzá vállalatunk hatékony működéshez, valamint az ügyfélelégedettséghez. Ennek során megvizsgáljuk a komissiózási folyamat lépéseit, módszereit, az elkerülendő buktatókat és a modernizálás előnyeit.
A logisztika egyik legfontosabb részfolyamata a komissiózás
Pontosan mi az a komissiózás?
A komissiózás jelentése árugyűjtés: ez
egy logisztikai folyamat, mely az áruk, termékek megrendelésnek megfelelő összeállítását foglalja magában. A komissiózásra raktárakban, disztribúciós központokban kerül sor; a folyamat a megrendelés átvételével kezdődik, magában foglalja a szükséges áruk összegyűjtését a raktárból, majd azok összekészítését, a küldemény összeállítását. Egyes esetekben kiterjedhet a termékek szkennelésére, csomagolására, címkézésére is.
Hol helyezkedik el a logisztikai folyamaton belül?
Ahhoz, hogy megértsük, hol helyezkedik el a komissiózás a logisztikai folyamaton belül,
alapszinten meg kell ismernünk egy (web)áruház működését.
Az árusítani kívánt termékek beszerzését követően az áruház azokat raktárhelyiségben tárolja, addig, amíg eladásra nem kerülnek.
Amikor a beérkezett megrendelést az áruház fogadja, felkészül annak a kiszállítására: ennek első lépése a komissiózás.
Ha az áruk kigyűjtése és összeállítása megtörtént, a megrendelést csomagolják, majd gondoskodnak annak feladásáról és kiszállításáról. Ezen folyamat eredményeképpen kapjuk végül kézhez a megrendelt termékeket.
Miért játszik fontos szerepet az e-kereskedelemben?
Az e-kereskedelem szerepe az utóbbi években jelentősen megnőtt.
Egyre több vásárló szeretne kényelmesen hozzájutni az árukhoz, így sokszor rendelünk kisebb értékű és mennyiségű terméket is.
Az online vásárlók elvárásának megfelelően
alapvető követelmény lett, hogy a szállítás azonnal, vagy nagyon rövid időn belül megtörténjen. A komissiózás az ehhez vezető folyamatot gyorsítja fel, az annak során alkalmazott technológiák pedig (pl. vonalkód-szkennerek, RFID-címkék), segítenek abban, hogy az ügyfelek pontosan azt a terméket kapják meg, amit megrendeltek.
Ha a vállalkozás a megrendeléseket időben teljesíti, könnyebb kezelni a készleteket is.
A modern, automatizált folyamatok pedig csökkenthetik a hibalehetőségeket, valamint a kiadásokat is, hiszen ezáltal kevesebb munkaerőre lesz szükség. Az automatizálás további előnye, hogy ezáltal lehetővé válik az egész logisztikai folyamat – különös tekintettel a szállításra – nyomon követése.
Amennyiben
a komissiózási folyamat nem működik gördülékenyen, a megrendelések összeállítása nem lesz megfelelő, a szállítási idő meghosszabbodik, elkerülhetetlenek a rossz felhasználói élmények. Ez pedig kritikus lehet: a vevő számára számos webáruház áll rendelkezésre, így könnyen lehet, hogy a jövőben máshonnan fog vásárolni.
A komissiózás folyamata
A komissiózás alapvetően négy lépésből áll: ezek
az áruelőkészítés, árukiszedés, a megrendelés összeállítása és az ellenőrzés.
Áruelőkészítés
Az első lépés a termékeket olyan helyzetbe hozni, hogy azok az árukiszedés során könnyen elérhetőek legyenek. Ennek két fajtáját ismerjük: létezik statikus és dinamikus előkészítés.
A
statikus áruelőkészítés lényege, hogy „az ember megy az áruhoz”: az egyes termékeket egy ember válogatja össze.
Egyik fajtája az egydimenziós árukiszedés, amikor a kiszedési zóna korlátozott, az egy ember számára kézzel elérhető, de az árukiszedést ebben az esetben is segíthetik kézi vagy gépi eszközök. A kétdimenziós árukiszedésnél a kiszedési zóna jelentősen meghaladja az egydimenziósét, a kiszedést végző dolgozót egy gép emeli a szükséges magasságig.
A
dinamikus áruelőkészítés során „az áru megy az emberhez”, tehát elsősorban gépek – targoncák – végzik a munkát. Ezt a technikát inkább nagyobb rakományok esetében alkalmazzák.
Árukiszedés
A második fázis a komissiózás legkritikusabb része.
Ennek során a termékek a tárolás helyéről kigyűjtésre kerülnek kézi, vagy automatizált módon.
Ma már jellemzően az úgynevezett bizonylat nélküli komissiózást alkalmazzák mindkét esetben: ekkor az árukiszedést végző nem papíralapon, hanem elektronikusan kapja meg az információkat, és így rögzíti saját tevékenységét is. Ezzel csökken a hibalehetőségek száma, és a teljesítmény is növelhető.
Megrendelés összeállítása
Az áruk előre megadott megrendelés szerinti összeállítása során nem mindegy, hogy egylépcsős vagy kétlépcsős komissiózást alkalmazunk, erről a későbbiekben lesz szó.
Az összeállítás történhet az árukiszedés helyén, de attól elkülönülten is.
Ellenőrzés
Az utolsó lépés
az összeállított megrendelések ellenőrzése, ami történhet automatizáltan, emberi erővel, vagy a kettő ötvözésével.
Ha az ellenőrzés megtörtént, kezdődhet a termékek címkézése, a csomagolás, majd végül a kiszállítás.
A komissiózás fajtái
Ahogy korábban említettük, a komissiózásnak két fajtáját különböztetjük meg az alapján, hogy egyszerre egy, vagy több megrendelést állítunk össze.
Egylépcsős komissiózás
A komissiózás ezen fajtája
rendelésenkénti áruösszekészítést jelent. Ebben az esetben
egy személy gyűjti össze valamennyi árut függetlenül attól, hogy azok az adott raktárhelyiségben merre találhatók. A kevésbé bonyolult megrendelések esetén célszerű ezt a módszert alkalmazni, és ilyenkor az előkészítés fázisa a legfontosabb, hiszen a termékeket úgy kell raktározni, hogy könnyen elérhetőek legyenek. Ezt követi az árukiszedés, amivel egyidőben történik a megrendelés összeállítása is, majd a dolgozó elvégzi az ellenőrzést.
Ezzel a módszerrel a hibák gyorsan korrigálhatók, és nincs szükség jelentős szervezésre, azonban a megrendelés több időt vesz igénybe.
Kétlépcsős komissiózás
Erre akkor kerülhet sor, ha
több megrendelés érinti ugyanazon terméket: ezeket a komissiózás első részében egyszerre válogatják ki, majd második körben összeállítják a megrendeléseket. Az első fázisban a nagyobb, anyagmozgatásra szolgáló gépeknek van jelentős szerepe.
Az áruelőkészítés szakasza az egylépcsőssel megegyezik, az árukiszedés azonban különbözik, hiszen itt egy elemből több megrendelésben szereplő árukat választanak ki.
Ezeket a buktatókat érdemes elkerülni a komissiózás során
Milyen kihívásokkal szembesülhet a webshop a komissiózás során?
Egy webáruháznak munkája során különböző jogi és szabályozási követelményeknek kell megfelelnie (adatvédelem, GDPR, veszélyes anyagok szállítása stb.), de
a termékek kezelése, kiválogatása során is számos problémával szembesülhetünk, melyek befolyásolják a költségeket, az ügyfélelégedettséget, így végső soron a hatékonyságot is.
Ügyfelekkel kapcsolatos problémák
Ha a komissiózás nem megfelelően történik, illetve nem pontosak a készletadatok, előfordulhat, hogy
nem tudunk a megrendelő igényeinek megfelelni, hiszen a vevő olyan terméket vásárolhat meg, ami nincs készleten. A sérült termékek szintén az ügyfelek elégedetlenségéhez, elpártolásához vezethetnek, amihez kapcsolódhatnak negatív értékelések is, ez pedig a jövőbeni vásárlókat ijeszti el.
Szintén rossz színben tünteti fel a vállalatot az ügyfelek előtt, ha
nem képes alkalmazkodni a változó kereslethez, például a szezonális kiárusításokhoz (Black Friday) úgy, hogy ez a kiszállítás minőségét ne befolyásolja.
A vállalatnak biztosítania kell azt, hogy
az ügyfelek részletes és rendszeres információt kapjanak megrendelésük státuszáról, a felmerülő problémák kezeléséhez pedig szükséges egy
hatékony ügyfélszolgálati rendszer működtetése, amely képes gyorsan és hatékonyan kezelni az ügyfélreklamációkat, a visszárut.
Szállítás
A komissiózott termékek gyors és hatékony szállítása, a sürgős megrendelések, soron kívüli kiszállítások teljesítése kihívást jelenthet, különösen, ha a vállalatnak nem áll rendelkezésére saját logisztikai hálózat.
Fel kell készülni arra, hogy
a kiszállítás során számos probléma és hiba merülhet fel, melyeket haladéktalanul kezelni kell. Az online vásárlók ráadásul rövid kiszállítási időre számítanak, a komissiózásnak tehát gyorsan és hatékonyan kell megtörténnie.
Modernizálás
A modern munkamódszerek, eszközök bevezetése és karbantartása időigényes, költséges feladat lehet, azonban
a komissiózási folyamatok gyakran magas szintű automatizációt és integrációt igényelnek. Ha a vállalat még nem, vagy csak részben automatizált rendszereket használ, különösen fontos a képzett, megbízható munkaerő alkalmazása a folyamat hatékony kezeléséhez.
Papír alapú árukiszedés helyett papírmentes?
A papírmentességre való átállás megkönnyíti és meggyorsítja a munkát, a hibalehetőségeket pedig jelentősen lecsökkenti.
A komissiózást számos digitális megoldás segítheti: a
Warehouse Management System a raktár megfelelő irányítását segíti, a
vonalkódos vagy RFID raktárirányítási rendszer megkönnyíti a termékek nyomon követését, a
Pick-to-Light és Put-to-Light rendszerek pedig valós idejű visszajelzést adnak a komissiózásról.
Mikor érdemes a komissiózást kiszervezni?
A komissiózás „in-house” végzése gyakran jelentős tőkeberuházást igényel, a raktárépület bérlésétől az eszközbeszerzésen át a technológiai fejlesztésekig. A folyamat ráadásul nem nélkülözheti a
szakértelmet, know-how-t, amivel nem mindenki rendelkezik.
A komissiózás
kiszervezése egyúttal lehetővé teszi, hogy a core-tevékenységre összpontosítsunk: így több helyre tudunk szállítani, több megrendelést teljesíteni, nagyobb figyelmet tudunk fordítani az ügyfélvisszajelzések kezelésének.
Fontos a partnerválasztás
A komissiózás kiszervezése akkor eredményes, ha olyan partnert találunk, amely maximálisan figyelembeveszi az igényeinket. Logisztikai partnerválasztás előtt ezért érdemes felmérni, hogy az egyes cégek milyen szolgáltatásokat nyújtanak, milyen technikai rendszerekkel, informatikai szoftverekkel rendelkeznek; vizsgáljuk meg a referenciákat, kérjünk árajánlatot, és természetesen a földrajzi elhelyezkedést is vegyük nézzük meg.
Láthatjuk, hogy a komissiózás a webáruházunk működésének fontos része, amely alapvetően meghatározhatja vállalkozásunk sikerességét. Az
MXP komplex logisztikai szolgáltatást biztosít szerződött partnereinek. Az MXP célja a bonyolult szállítási folyamatok hatékonyabbá tétele, így gondoskodnak arról, hogy a küldemények Budapesten és országosan is garantáltan célba érjenek.