A modern vállalkozások működésében a logisztika kulcsszerepet játszik. Nemcsak az áruk és szolgáltatások szállításáról van ugyanis szó, hanem a folyamatok optimalizálásáról, a költségek csökkentéséről és az ügyfelek elégedettségének növeléséről is. De pontosan mi is az a logisztika, mikor lehet rá szükség és hogyan képes a fentiek megvalósítására? Az alábbiakban kiderül.
A logisztika fogalma
A logisztika tulajdonképpen az anyagok és emberek mozgatásával, elosztásával és egyéb, ezekhez a műveletekhez köthető információk adminisztrációjával foglalkozó tevékenység – gyakorlatilag az árucikkek szállítmányozásának megszervezése.
Természetesen az a cél, hogy az áruk gyorsan, határidőben elérjék a célállomást, emellett azonban az is fontos, hogy a folyamat gazdaságosan és minél hatékonyabban történjen. A termékek eljuttatása a gyártótól a fogyasztóig gyakran meglehetősen összetett folyamat, melynek irányítása, megszervezése, ellenőrzése tapasztalatot és szaktudást igényel, a logisztika kiszervezése egy ezzel foglalkozó cég számára tehát komoly előnyökkel járhat együtt.
A logisztika célja
Az, hogy pontosan mi is a folyamat célja, a fentiekből is kitűnik, ezt azonban egyszerűen összefoglalhatjuk az úgynevezett 7M elv (eredeti elnevezésén sevenR) segítségével. Ez alapján a logisztika feladata az, hogy
- a Megfelelő dolog (Right product)
- a Megfelelő mennyiségben (Right quantity)
- Megfelelő minőségben (Right condition)
- a Megfelelő időben (Right time)
- a Megfelelő helyen (Right place)
- a Megfelelő ügyfél számára (Right costumer)
- a Megfelelő áron (Right price) váljon elérhetővé.
Ha valaki a fentieket képes megvalósítani, a vállalkozása jó eséllyel versenyképes maradhat.
Milyen esetekben lehet szükség a logisztikára?
Alapvetően négy olyan, nagyobb területet határozhatunk meg, melyek tekintetében bizonyos szereplők között termékáramlásra kerül sor; ismerjük meg őket.
Beszerzési logisztika
A beszerzési, vagy más néven ellátási logisztika a gazdasági folyamatok kezdeténél merül fel, és a bemeneti készletekről, a nyersanyagok, alkatrészek beszállítóktól történő beszerzéséről gondoskodik. A vállalatok számára természetesen a beszerzés a legköltségesebb folyamat, így egyáltalán nem mindegy, hogy arra milyen forrásból kerül sor, illetve hogy az anyag milyen minőségben, mennyiségben áll rendelkezésre – jelenleg a legtöbb vállalkozás költséghatékonysági szempontokból úgy folytatja le a beszerzést, hogy mindig csak a gyártáshoz szükséges alapanyagokat szerzi be a szükséges mennyiségben és időpontban.
Termelési logisztika
A termelési, vagy gyártási logisztika azt a folyamatot jelenti, melynek során a beérkező anyagokból egy termelési folyamon, annak különböző fázisain keresztül egy kész termék készül, mely aztán eljut a raktározás helyszínéig. Magában foglalja a beszerzett alkatrészek, alapanyagok kezelését, a gyáron, termelési helyszínen belül történő elosztást, a termékkezelést majd a csomagolást és a raktárba szállítást.
Értékesítési logisztika
Miután a termelési folyamatok lezajlottak és az előállított termék raktározásra került a következő lépés annak eljuttatása a vevőhöz – a nagy- vagy kiskereskedőhöz, illetve az online vásárlás elterjedése óta közvetlenül a fogyasztóhoz. Talán nem meglepő, hogy ez a logisztika legjellemzőbb, legismertebb fajtája, melyet általában a fogalom alatt értünk.
Az értékesítési logisztika feladata ezen munkafázis tervezése, szervezése, lebonyolítása, melyben nagy szerep jut a logisztikai központoknak is.
Hulladékkezelési logisztika
A gyűjtési vagy újrahasznosítási logisztika egy fordított irányú helyreállítási logisztika, mely a fenntartható fejlődés szempontjából játszik rendkívül fontos szerepet. A folyamat segítségével megelőzhető, kizárható illetve csökkenthető a hulladék káros hatása, az pedig nyersanyagként, energiahordozóként, esetleg félkész vagy késztermékként kerülhet vissza a termelési folyamatba.
A logisztikai szolgáltatások típusai
Attól függően, hogy az adott vállalkozás maga foglalkozik logisztikával, esetleg másokat bíz meg ezzel, különböző típusokra, modellekre oszthatjuk ezt a folyamatot.
1PL (First Party Logistics)
A logisztika megvalósítható kiszervezés nélkül, saját kezűleg is. Ebben az esetben a termékek gyártója maga foglalkozik a szállítmányozással, a csomagok célba juttatásával, ehhez pedig a saját vállalkozásának eszközeit (raktárait, szállítási eszközeit), humán erőforrását használja fel. A megoldás előnye annak egyszerűsége és biztonságos menete, valamint az, hogy a vállalkozó teljes kontrollt gyakorolhat az egyes folyamatok fölött.
Ezekben az esetekben azonban a gyártó elsődleges profilja jellemzően nem a logisztika, így a szolgáltatás gyakran nem megbízható, előfordulhatnak késések, hibák, ezért a hatékonyság nem lehet teljes körű – arról nem is beszélve, hogy a folyamat ilyen módon történő lebonyolítása igen magas költségekkel jár együtt.
2PL (Second Party Logistics)
A következő koncepció lényege az, hogy a gyártó a szállítmányozási és raktározási tevékenységek elvégzésére ad megbízást egy külső, logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégnek. Erre jellemzően a nagykereskedelmi termékek nemzetközi szállítása esetén kerül sor olyan logisztikai vállalkozások felhasználásával, melyek egy specifikus területre, például a légi vagy tengeri szállításra fókuszálnak.
A 2PL esetében az ellenőrzés és az adminisztráció is a gyártónál parad, és ez a megoldás nem kínál integrált logisztikai megoldásokat.
3PL (Third Party Logistics)
Ez az egyik leggyakrabban alkalmazott modell, melyben a termékek raktározása és szállítása történik, ezek mellett azonban egyéb, kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek. Ennek keretében a 3PL operátor gondoskodik a szállítmányozásról, a rakományok kezeléséről, a raktározásról, az elosztásról, a vámügyi tevékenységek elvégzéséről, de az elemzési szolgáltatások, a küldemény útjának nyomon követése is része lehet a portfóliónak.
A megoldás előnye, hogy segítségével a vállalkozások könnyen alkalmazkodhatnak a technológia fejlődéséhez, csökkenthetik kiadásaikat, nyomon követhetik a küldeményeket, valamint a felszabaduló erőforrásaikat más célok szolgálatába állíthatják, ezek által pedig jelentősen javulhat a versenyképesség is.
4PL (Fourth Party Logistics)
A 4PL modellek magukban foglalják a 3PL minden előnyét, annál azonban nagyobb integrációt tesznek lehetővé. A gyártó feladata annak meghatározása, hogy mit, hova szeretne eljuttatni, ezen kívül azonban a folyamatot teljes egészében a 4PL operátor tervezi és vezérli. Ez a megoldás tovább csökkentheti a költségeket és a vállalkozás megszabadulhat a logisztika szervezésével kapcsolatos valamennyi teendő alól, ami a növekedését is elősegíti – nem véletlen, hogy ez a modell egyre nagyobb népszerűségnek örvend.
5PL (Fifth Party Logistics)
A legújabb modell a 3PL és a 4PL módszerek megoldásait kapcsolja egybe, és egy teljesen integrált logisztikai szolgáltatást jelent az ellátási lánc folyamatait több, kiszervezett szolgáltatón keresztül megvalósítva. Itt megtörténik az informatikai rendszerek hatékony integrációja, ami biztosítja a teljes körű átláthatóságot az ügyfelek, beszállítók számától függetlenül, és olyan területek kiszervezését is lehetővé teszi a webáruházak számára, melyek korábban jelentős anyagi terhet és időveszteséget jelentettek.
Miért érdemes az MXP szolgáltatását választani?
Az MXP által nyújtott fulfillment szolgáltatás a logisztika teljes folyamatát magában hordozza: ennek kiszervezésével jelentős erőforrást és pénzt spórolhatsz meg cégednek, mely a versenyképesség fenntartása szempontjából óriási jelentőséggel bír. Ha minket választasz, megszabadulhatsz a termékek tárolásával, készletezésével, csomagolásával, a rendelések összeállításával és szállíttatásával együtt járó költségektől és bonyolult feladatoktól, csomagküldési szolgáltatásunknak köszönhetően pedig biztos lehetsz abban, hogy vásárlóid a küldeményeket mindig határidőben kapják kézhez. Ha igazán hatékony 5PL szolgáltatásra vágysz, az MXP-re biztosan számíthatsz.