Egy webshop üzemeltetése során számos nehézségbe ütközhetünk, az egyik legkeményebb dió azonban vitán felül a logisztika. A termékünket tárolnunk, bevételeznünk, raktároznunk kell, hogy aztán kiszolgálhassuk, késedelem nélkül, a megrendeléseket. Utóbbi megint csak számos feladattal jár: feldolgozás, komissiózás, csomagolás, címkézés stb.
Mindez rengeteg anyagi és humán erőforrást igényel, nem csoda tehát, hogy az e-kereskedelemben az utóbbi időkben megjelentek az alternatív megoldások a fulfillment és a dropshipping képében. Cikkünkben az utóbbit vesszük górcső alá: kiderül, mik a dropshipping legfőbb előnyei és milyen hátrányokkal kell számolnunk.
Webshop üzemeltetés és logisztika: ezek a problémák adódhatnak
Ilyen kihívásokkal jár a raktározás és a logisztika
Már a megfelelő raktár kiválasztásánál is gondjaink lehetnek. A kiszemelt helyiség ugyanis nem lehet se túl nagy, se túl kicsi, és persze meg kell felelnie azoknak a speciális igényeknek, melyeket a termékpalettánk támaszt a raktározással szemben (pl. hőmérséklet, páratartalom stb). Az árról pedig még nem is beszéltünk: a raktárbérlés jellemzően hosszú távra szól és komoly szeletet hasít ki a cégünk büdzséjéből.
A tökéletes raktár kibérlése után sem dőlhetünk hátra, sőt sok szempontból most jön csak az igazi feketeleves. Napjainkban ugyanis a vásárlók azt várják, hogy a megrendelt terméket minél rövidebb szállítási idővel és persze fennakadások nélkül juttassuk el az otthonukba. Hogy ezt teljesíteni tudjuk, a logisztikánknak jól olajozott gépezetté kell válnia.
Erre csakis akkor van esélyünk, ha rendelkezünk megfelelő logisztikai szoftverrel, profi kollégákkal és olyan infrastruktúrával, ami képes kiszolgálni az igényeket. Sok vállalkozás sajnos már ott elbukik, hogy nincs megfelelő összhang a webshopba érkező megrendelések és a logisztikai szoftver között. Ez alapjaiban dönti romba a szállítást, és akkor az olyan macerásabb esetekről nem is beszéltünk, mint a visszáru kezelése, a külföldi utánvétel vagy a tűpontos készletnyilvántartás.
Miért lehet megoldás a kiszervezett logisztika?
A logisztikai feladatokat persze át is adhatjuk egy másik cégnek, vagyis kiszervezhetjük a teendőket. Ezt idegen szóval fulfillmentnek hívják, és kétségkívül számos előnnyel bír. Az ilyen szolgáltatás lényege, hogy minden raktározással és logisztikával kapcsolatos munkát átadunk egy erre szakosodott cégnek. Aligha kell ecsetelni, hogy ez miért jó: a fulfillment cég rendelkezik a megfelelő technikával, szakemberekkel és tudással, így képesek zökkenőmentessé tenni a szállítást.
A kiszervezés után nem nekünk kell bajlódni például a termékek tárolásával, noha tény, hogy magát a raktárkészletet nekünk kell biztosítani. Ezen felül azonban szinte semmilyen teendőnk nincs. A fulfillment cég intézi a beérkező rendelések alapján a csomagolást, a szállítást, a számlázást, ahogy természetesen a visszáru-kezelést és az esetleges panaszok kezelését is.
Hogyan működik a dropshipping?
A dropshipping jelentése
Hogy pontosan mi az a dropshipping, azt leginkább a fulfillmenttel összehasonlítva világíthatjuk meg. A kiszervezett logisztika esetében a cégünk rendelkezik kézzel fogható, valós árukészlettel, ami raktáron van – egy külső cégnél. Egy dropshipping webáruház ezzel szemben egyáltalán nem rendelkezik saját termékkel és árukészlettel.
Amikor a vevő leadja a rendelést a webshopunkban, akkor a terméket egy harmadik féltől vásároljuk meg, amit közvetlenül a vevőhöz juttatunk el. Ez azt jelenti, hogy dropshipping kereskedőként egyetlen percre sem találkozunk a termékkel, kizárólag a webshop üzemeltetésével és az értékesítéssel foglalkozunk, és csak akkor vásároljuk meg az árut, ha a webshopunkban rendelnek abból.
A dropshipping előnyei
A dropshipping működése számos előnyt rejt magában, és ezek már az indulás első fázisában is napvilágot látnak. Egy dropshipping üzletet ugyanis minimális összegből is el tudunk indítani. Míg egy hagyományos webáruház esetében már a startnál hatalmas árukészlettel (ennek megfelelően raktárral és logisztikával) kell rendelkeznünk, egy dropshipping modellre épülő vállalkozásnál csupán egy webshopra van szükségünk.
Az akár egyetlen laptoppal is elindítható és üzemeltethető dropshipping a gördülékeny működésnek is kifejezetten kedvez. Ha megbízható beszállító partnerrel szerződünk, minden megy magától, anélkül, hogy nekünk kéne bajlódnunk csomagolással, számlázással és szállítással. Napjainkban pedig pár kattintással automatizálhatók a megrendelések kezelése és azok továbbítása is, így nekünk nem marad más dolgunk, mint mondjuk a marketingre fókuszálni.
A raktárunk mérete alapvetően meghatározza, hogy milyen és mennyi terméket tudunk tartani a webshopunkban – legalábbis a hagyományos működés esetében. Mivel a dropshippingnél nem mi tároljuk az árukészletet, semmi akadálya, hogy óriási kínálattal, minél több termékkel csábítsuk magunkhoz a vevőket. Akár a nemzetközi piacon is! Egy régi típusú webshop esetében a határokon átívelő szállítás már csak a költségek miatt is igazi rémálom, a dropshipping modell esetében ezzel szemben semmilyen extra ráfordítással nem jár a dolog.
Egy vállalkozás idővel – jó esetben – egyre nagyobb és nagyobb lesz. A sokasodó ügyfelek és teendők azonban könnyen hátrányt is jelenthetnek, ráadásul falakba is ütközhetünk egy klasszikus webshop esetében. A nagyobb raktárkészlet magasabb költségekkel és még több adminisztrációval jár. Ha a dropshipping mellett döntünk, ilyen gondjaink nem lesznek: ez a megoldás remekül skálázható, ami kiszámítható működést és pénzügyeket jelent.
A dropshipping hátrányai
Alacsony indítási és fenntartási költségek, nemzetközi lehetőségek, skálázhatóság, rugalmas munkavégzés – mi tagadás, a dropshipping előnyei önmagukért beszélnek. A dolognak ezzel együtt vannak hátrányai is természetesen, melyek közül első helyen kell kiemelni azt, hogy az árrésünk, és így a profitunk sem lesz valami magas. A haszon jelentős része nem nálunk, hanem a dropshipping partnerünknél landol majd.
Magas árakkal már csak azért sem érdemes próbálkozni, mert a verseny igen jelentős. Mivel dropshipping webshopot indítani igazán nem nagy ördöngösség, sokan próbálkoznak vele, és mindenki a lehető legkisebb árakkal próbál vásárlókat szerezni. Csak akkor van tehát esélyünk talpon maradni, ha találunk egy piaci rést, vagy okos üzleti modellre építve komolyabban le tudjuk faragni a kiadásainkat.
A dropshipping hátrányai közé tartozik az is, hogy a vásárlók egy része bizalmatlan ezzel a megoldással kapcsolatban. Gyakori, hogy a szállítási költségek és kézhezvételi idő hosszabb, mint a klasszikus webshopoknál, és az sem ritka, hogy a dropshipping webáruházak készletinformációi nem naprakészek.
Mikor érdemes a dropshipping megoldást választani?
Mindenképp érdemes elgondolkodni a dropshippingen, ha minimális befektetéssel szeretnénk belevágni a webshop üzemeltetésbe. Egy ilyen üzlettel alacsony kockázat mellett tanulhatjuk meg és sajátíthatjuk el a kereskedelem csínját-bínját. A dropshipping ugyanakkor másodállásnak is tökéletes, hiszen napi pár óra ráfordítással is eredményesek lehetünk. Akkor is ez lehet a nekünk való vállalkozás, ha olyan ötletünk, egyedi elképzelésünk van, amivel egy valós vásárlói igényt tudunk kielégíteni, vagy egy létező piaci résre törnénk be.
Milyen termékek esetén jöhet szóba a dropshipping?
Természetesen bármilyen terméknél van mód a dropshippingre, egyes árucikkek azonban kifejezetten alkalmasak erre az értékesítési módszerre. Különösen a könnyen szállítható, bonyolult raktározást nem igénylő termékekre igaz ez, illetve azokra, melyekben nagy az újravásárlási és a keresztértékesítési potenciál.
Napjainkban tipikusan az alábbi termékeket szokták javasolni dropshippinghez:
- mobiltelefon-kiegészítők
- ékszerek
- sportfelszerelések
- babatermékek
- szépségápolási cikkek
Erre érdemes figyelni a dropshipping webáruház létrehozásánál
Piackutatás
Ahogy már említettük, a verseny hatalmas, ezért nagyon fontos, hogy olyan termékkel lépjünk piacra, amire létezik igény és fizetőképes kereslet. Ezt persze fejből nem fogjuk tudni belőni, ezért piackutatást kell végeznünk. Ezt – ha van hozzá affinitásunk – saját magunk is elvégezhetjük, de talán még jobb, ha piackutatásra szakosodott céget bízunk meg a feladattal, hogy biztosra mehessünk.
Termékkínálat összeállítása
Csábító lehet ugyan, hogy hatalmas termékpalettával vágjunk bele a dropshippingbe, sokszor mégsem ez a taktika bizonyul nyerőnek. Több ezer terméket nehéz promotálni, az egymástól eltérő jellegű árucikkek pedig könnyen összezavarhatják a vásárlókat. Az emberek ugyanis jellemzően nem ugyanonnan szeretnék megrendelni a pelenkát, a telefontokot és a sílécet. Ilyenkor érdemes szegmentálni a termékkínálatot, és mindegyikre önálló webshopot létrehozni.
Dropshipping partner kiválasztása
Az indulás legkritikusabb része vitán felül a dropshipping partner vagy partnerek kiválasztása. Ne feledjük, hogy ők felelnek a termékünk minőségéért, és ők végzik a kiszállítást, sőt akár az ügyfélkezelést is. Gondoljunk arra is, hogy nem EU-s beszállítóknál és termékeknél vámmal is számolnunk kell.
Kérdések, amiket mindenképp tisztázzunk a dropshipping partnerekkel
- Milyen szolgáltatásokat képesek nyújtani? Csak szállítást vállalnak, vagy egy kézben összpontosul a csomagolás, ügyfélszolgálat és számlázás?
- Milyen határidővel történik a kiszállítás egy-egy rendelés esetén?
- Mekkora raktárkapacitással rendelkeznek, és van lehetőség ennek bővítésére, ha a webshopunk később megkívánja?
- Milyen termékportfólióval bírnak, és milyen árakat kínálnak?
- Elérhető-e valós időben a készletinformáció?
- Integrálható-e az általuk használt szoftver a mi webshopunkba?
Ha ezzel is megvagyunk, még négy dolgunk van: termékmintát kérni, hogy meggyőződjünk a minőségről. Majd elkészíteni a webshopunkat, és bejegyeztetni a domaint, végül valamilyen vállalati formában (egyéni vállalkozó, kft., bt.) megkezdeni a működést.
A dropshippingnél minden a megbízhatóságon múlik
A dropshippingre épülő webáruházak egyelőre újdonságnak számítanak, ezért az ügyfelek részéről érezhető némi bizonytalanság és kétkedés. Ezt csak akkor tudjuk szerteoszlatni, ha a dropshipping webshopunk épp olyan megbízhatóan és pontosan működik, mint a hagyományos vetélytársak. Ehhez pedig mindenképp bizonyított, bevált partnerekre van szükségünk.